8.4.2013 - Slavnost Zvěstování Páně

Autor: redakce <redakce(at)ascczech.cz>, Téma: Rubrika formačního snažení, Vydáno dne: 06. 04. 2013

Kostel Zvěstování Páně - Olomouc

Don Bosko vkládal velkou důvěru v uctívání Ježíše v Eucharistii a spoléhal na pomoc Panny Marie. Mně osobně dala dost podnětů k rozjímání Encyklika Jana Pavla II, ECCLESIA DE EUCHARISTIA.  Z její šesté kapitoly – ve škole Marie, „ ženy eucharistie“ bych citoval některé myšlenky.

Svatý otec píše: Chceme-li důvěrný vztah, který poutá církev k eucharistii, v celém jejím bohatství, nesmíme zapomínat na Marii, Matku církve a její vzor.



Ke svatému přijímání přistupujeme často a jako katolíci věříme, že je v hostii přítomen Ježíš. Ale ve skutečnosti náš rozum nechápe a srdce nevnímá. Svatý otec nám ukazuje cestu.

 Mystérium fidei! Je-li eucharistie tajemstvím viry, které natolik přesahuje náš rozum, že se musíme zcela svěřit Božímu slovu, nikdo nám nemůže být oporou a vůdcem v podobném postoji tak jako Maria….Svou mateřskou starostlivostí prokázanou na svatbě v Káně Galilejské jako by nám říkala: „Neváhejte a důvěřujte v mého Syna. On byl sto proměnit vodu ve víno, a stejně je také schopen učinit z chleba a vína své tělo a svou krev…

… V jistém smyslu žila Maria svou eucharistickou víru ještě dříve, než byla eucharistie ustanovena, už tím, že poskytla své panenské lůno k vtělení Božího slova…

Jan Pavel II. s odvahou jemu vlastní klade vedle sebe Mariino početí Božího syna a skutečnost, když přistupujeme ke svatému přijímání. Svými slovy nám určitě chce pomoci k hlubšímu a niternějšímu prožívání eucharistie.

Existuje ostatně hluboká analogie mezi „fiat“, pronesené Marií v odpověď na andělova slova „amen“, které pronáší každý věřící, když přijímá tělo Páně. Od Marie se vyžadovalo, aby, aby věřila, že ten, kterého počala „působením Ducha svatého“, je Boží syn…Dále se píše, že máme věřit, že týž Ježíš, Syn Boží a Syn Mariin, se zpřítomňuje s celým svým boho-lidským bytím pod způsobami chleba a vína.

„Blahoslavená, která jsi uvěřila“(Lk 1.45); Maria v tajemství Vtělení předjímala také eucharistickou víru církve. Když při navštívení nese v lůně Slovo, jež se stalo tělem, stává se jakoby „ svatostánkem“ – prvním svatostánkem v dějinách -, kde Syn Boží, lidským očím neviditelný, se nechá zdravit Alžbětou, jako by téměř „vyzařoval“ své světlo skrze Mariiny oči a hlas.

Svátek Zvěstování a slova Jan Pavla II. nás mohou vést ke snaze lépe prožívat eucharistii a prosit Pannu Marii aby nám svou přímluvou pomáhala přijímat Ježíše tak jak ho přijala ona.

A uchvácený Mariin pohled, když kontempluje tvář sotva narozeného Krista a když ho tiskne ve své náruči, není to snad nevyrovnatelný vzor lásky, jímž se má inspirovat naše přijímání eucharistie?



                Miloš Jansa
            rádce pro formaci