Bosco   ZPRAVODAJ
  1. Informace o stavu sdružení
  2. Formační záležitosti
  3. Organizační záležitosti (Exercicie 2000, Hry 2000, konference)
  4. Různé (Dům rodin, formační týden)
  5. Ohlasy nad tím, co se kde stalo
  6. Osobní zprávy
  7. Úmysl modlitby
  8. Příloha č.1, Příloha č.2, Příloha č.3,
  9. Zprávy ze sal. rodiny (SDB, ŽDB, SHM, FMA, ČBK, tisk)
  10. Kalendář, tyráž

***Novým provinciálním sekretářem se stal Pavel DVOŘÁK z Kroměříže.
***Přiblížily se Hry 2000 do Pardubic a provinciální pouť se spolupracovnickým slibem v Chlumku u Luže.
***Apoštolátními projekty roku 2000 byly vyhlášeny: Dětský den Salesiánského střediska mládeže v Brně-Líšni a Rok 2000 v SHM Klubu Salesiánského hnutí mládeže, Klub Uhříněves.
***Provinciální konference - organizační změny přípravných činností
***V příloze naleznete druhou polovinu výkladu hesla hlavního představeného na rok 2000.

Drazí spolupracovníci,

s vděčností a uznáním děkujeme Jiřímu Šárkovi za jeho službu ve vedení našeho sdružení ACS, které vedl po celou dobu svého funkčního období s vysokou profesiona-litou a s plným nasazením, což při jeho náročném zaměstnání a početné rodině s malými dětmi nebylo nijak jednoduché. Stejný dík ovšem patří i Božence, protože jen díky její plné spolupráci mohlo být něco takového možné.
A novému sekretáři Pavlu Dvořákovi k jeho zvolení blahopřejeme a přejeme, aby s pomocí Boží pokračoval ve vedení ACS ve stopách svých předchůdců. A protože ze stejných důvodů jako u Šárků to nebudou mít ani Pavel a Jana jednoduché (také: za-městnání a početná rodina s malými dětmi), chceme jim vyprošovat všechnu potřebnou pomoc našeho Pána. Využijme k tomu otevřenou pokladnici současného milostivého léta, kterou nám Kristus v přemíře své lásky přes svou církev nabízí vše potřebné.
Využijme slavení letošních velikonočních událostí spolu s předchozí svatopostní do-bou k prohloubení naší víry v Boží lásku a milosrdenství, které nám zvláště v tomto jubilejním roce velkoryse nabízí smíření a následně pokoj, mír a sjednocení.
V tomto duchu chce být zvláště v tomto období s vámi
Jožka Kopecký

Milí spolupracovníci,

jak už asi víte, byl jsem na toto tříleté období zvolen sekretářem nové provinciální ra-dy. Hned po zvolení jsem byl mile překvapen vaší podporou a nabízenou pomocí. Je to pro mě velkým povzbuzením. Jistěže mám obavy ze svých omezených schopností a možností, ale věřím, že když jsem byl povolán k této službě, že mi Bůh dodá potřebné milosti, abych mohl být přínosem pro spolupracovnické společenství i celou salesián-skou rodinu. Zároveň vás prosím o modlitbu za mne a za všechny členy provinciální rady, aby nás vedl Duch svatý v naší práci.
Pavel Dvořák

Naši milí spolupracovníci!

Tři roky uběhly jako voda a my jsme právě předali svou službu dalším. Předáváme svou funkci se slovy "děkujeme, odcházíme!" Tímto heslem chceme co nejupřímněji poděkovat vám všem za spolupráci pro naše Sdružení.
Děkujeme všem členům provinciální rady, kteří bez slovíčka odporu objížděli nej-vzdálenější místa naší republiky a někteří i místa za hranicemi. Jmenovitě pak děkujeme Romanovi Barabášovi, který to měl s dojížděním snad nejhorší a snažil se pomáhat kde to šlo, Pavlovi Dvořákovi, na jehož bedra padají velká zařizování kolem konferencí, a který vynikal svědomitostí, Františkovi Frýbortovi za klid, ochotu osobního jednání a dobré víno, Lubošovi Gajduškovi, který pomáhal celá dvě období řešit všechny věci "v lásce" a pravdivosti, Jožkovi Kopeckému, který po tolika letech péče o spolupracov-níky nad nimi ještě nezlomil hůl, Jardovi Kotalovi za obtížné cestování a pravidelné dodávky vína až na stůl, Zdeňkovi Mrázkovi za pravdivost a hledání správného směro-vání naší činnosti, Lidušce Němcové za dar času, kterého ji moc mezi zkouškami ve škole nezbývalo a za zjemnění našeho jednání, Jurovi Palečkovi za veškerou pomoc s organizací, Ivance Rabiňákové, která byla po dvě období duší všech formačních mate-riálů, Honzovi Šantavému, který se snažil také dvě období hledat apoštolátní směřování našeho Sdružení, a Terezce Šulákové, která byla pro její příslovečnou dobrotu velice vytěžována a vysílána na cesty, ač bydlí ze všech nejdále.
Když se zamyslíme nad uplynulými třemi lety, tak nás tam jednoznačně nejvíce hřejí všechna setkání, kterých jsme se mohli účastnit. Opravdu je velká radost se setkávat jak na společných akcích, tak s jednotlivci. A to jak mezi spolupracovníky, tak v rámci celé salesiánské rodiny. Děkujeme vám všem, se kterými jsme se mohli setkávat, a kteří tuto krásnou salesiánskou atmosféru vytváříte.
Mnoho lidí si nás dobírá, co budeme dělat s volným časem. Tento problém nás ale netrápí. Potom, co se Boženka stala členkou naší farní rady, to vypadá, že budeme celý čas trávit na faře a jejím okolí. A také jsme změnili profese - možná se podařilo dát k tomuto dopisu fotografie našich nových tváří.
        vaši emeritní
Boženka & Jiří Šárkovi

1. Informace o stavu sdružení salesiánských spolupracovníků

Zpět nahoru na obsah.

1.1. Nová provinciální rada převzala zodpovědnost za naše Sdružení při svém jednání dne 8. dubna v milostivém jubilejním roce 2000. Jak už asi mnozí víte, (neboť rychlost tamtamů a telekomunikační techniky P. Janka Ihnáta je bezkonkurenční), v tento pro nás tak významný den, vystoupal z komína chalupy v Lipinách bílý kouř jako znamení, že "konklave" provinciální rady vedeno Duchem svatým zvolilo sekretářem provinciální rady ACS PAVLA DVOŘÁKA z Kroměříže.

Tímto tedy Duch sv. přesunul odpovědnost za ACS opět na Moravu. Střídání Čech a Moravy provádí zatím pravidelně. Rovněž zůstala zachována tradice, podle níž má sekretář ACS mít aspoň pět dětí - Pavel jich má šest. Jak krásně řekla delegátka provinciální rady sestra Lída Němcová, Duch sv. by nevhodil do této obtížné a velmi zodpovědné role někoho, koho by si už dlouho k tomuto úkolu nepřipravoval. Pevně v to věříme.
Když před převzetím odpovědnosti novou provinciální radou zasvítilo po mši svaté na ornát Jožky Kopeckého sluníčko, pravil toto: "Je vidět že se blýská na" (zde se Jožka viditelně zadrhnul chtěje říci lepší, ale z úcty ke staré radě pokračoval) "dobré časy."
Uvědomujeme si, že úkolem všech spolupracovníků je všestranná pomoc a podpora novému sekretáři i celé provinciální radě a zejména modlitba za ně. Na té hlavně záleží, aby jejich práce vedla Sdružení správným směrem a nevypadala např. takto:
TEAM WORK

Oblasti působení si členové provinciální rady rozdělili takto:
Delegáti: P. Josef KOPECKÝ st., SDB
Ludmila NĚMCOVÁ, FMA
Sekretář: Pavel DVOŘÁK
Organizačně-ekonomická skupina: Petr HANÁK
Irena PILÍKOVÁ (Zpravodaj)
Formační skupina: Miloš JANSA
Zdeněk MRÁZEK
Jiří POHORSKÝ
Jan ŠERÝ
Apoštolátní skupina: Josef FIŘT
Josef GUTA (kontakty s médii)
Marie HAVLÍČKOVÁ (misie Bulharsko)
Tereza ŠULÁKOVÁ (kontakty se zahraničím)

1.2. Setkání s Don Martinellim

Jak bylo předběžně inzerováno v minulém Zpravodaji, setkání naší Salesiánské rodiny (ale spíše asi jen spolupracovníků) s hlavním rádcem pro Salesiánskou rodinu, Don Ant. Martinellim, se bude konat u salesiánů v Praze - Kobylisích, Kobyliské náměstí č. 1, a to v neděli 28. května, v 15 hodin. Předpokládaný konec - kolem 18. hodiny.
Pokud někdo nesežene hlídání pro děti, možno je vzít s sebou (budou mít paralelní program).

1.3. Otec provinciál P. Jan Komárek jmenoval pro naše místní společenství tyto delegáty:

pro Brno - západ P. Petra Barana,
pro Brno - Líšeň P. Václava Čunka
pro Švábenice P. Dana Žůrka.

1.4. V dohlednu je vznik dalšího společenství s názvem Rosice. Ani tato organizační změna místních společenství zřejmě nebude poslední.

1.5. Pokračuje zpracování materiálů pro Regionální kongres ACS v Krakově. Všechny činnosti koordinuje Tereza Šuláková. Pořadatelé kongresu upřesnili témata. Naši provincii na kongresu budou pravděpodobně zastupovat: P. Josef Kopecký st. - SDB, sestra Ludmila Němcová - FMA, Tereza Šuláková - ACS.

1.6. Návrh na delegáta do Světové rady ACS: Podmínky kandidatury: osobní kvality, disponování časem a financemi, znalost italštiny a případně dalšího světového jazyka, možnost uspořádat setkání Světové rady, osobní účast na volbě delegátů do Světové rady ACS na Regionálním kongresu v Krakově. Budou osloveny některé osoby vyhovující těmto podmínkám.


2. Formační záležitosti

Zpět nahoru na obsah.

2.1. Na místní konferenci v Újezdě u Brna dne 18. března zahájili při mši svaté aspirantát: Kateřina a Miroslav Málkovi ze Senetářova, Lenka a Václav Jaškovi z Újezdu u Brna. Formátoři: Marie a Pavel Pospíšilovi z Brna. Prosíme o modlitbu za nové aspiranty.

2.2. Provinciální rada schválila ke spolupracovnickému slibu:

Ludmilu a Milana Novákovy z Nového Města nad Metují (formátoři Muchovi)
Marii a Jana Stodolovy z Poličky (formátoři Popelkovi)
Annu Jílkovou ze Sebranic (formátoři Balášovi)


3. Organizační záležitosti

Zpět nahoru na obsah.

3.1. Adresa acscz@czn.cz zůstává zatím (a snad i nadále zůstane) jako má soukromá a mé kanceláře. Všechno určené pro ACS a sekretáře směrujte prosím na emailovou adresu: dvorak@ag.krm.czn.cz.

Jiří Šárka

3.2. Exercicie 2000. Dále uvádíme tabulku exercicií upravenou po zaslání vašich přihlášek. Jsou zde také doplněny známé údaje o ředitelích a exercitátorech. Všechny další prosby řešte již přes ředitele jednotlivých termínů. Nezapomeňte je o všem informovat - zejména se včas odhlásit, pokud byste nemohli jet.

Čtyři termíny (2 - Čučice, 5 - Budislav, 8 - Smržovka, 13 - Sv. Hostýn) byly pro nezájem zrušeny. Pokud někomu, který byl na tento termín přihlášen, nevyšel ani druhý náhradní termín, musí se domluvit s ředitelem některého jiného termínu).
č.Po-
čet
Koj.clk.
poč
clk.
koj.
MístoTermín
od
Termín
do
ExercitátorŘeditelzkratkaPoznámka (Kč/osoba)
1.202201Osek u Duchcova17.5.21.5.2000P.J.IhnátRůžičkovisevČ600
3.18 20 Hroznová Lhota14.6.18.6.2000P.J.Žaluda Slovácko 
4.282292Kapucíni Praha14.6.18.6.2000P.M.V.Tošovský Phastř600
6.20 19 Hodoňovice21.6.25.6.2000P.L.HubáčekFišeroviOstrava 
7.16 161Smečno21.6.25.6.2000P.J.Kopecký(st.)JanžuroviPhasev700
9.20 20 Pačlavice5.7.9.7.2000P.J.Kopecký(st.)ŠablaturoviPřeLipHra 
10.12 13 Želiv5.7.9.7.2000A.Fraga,P.J.IhnátPilíkováPhajihfraternita
11.20 201Lipiny12.7.16.7.2000P.J.StuchlíkMátloviPodBla 
12.20 191Příchovice12.7.16.7.2000P.J.Kopecký st.MacounoviPhajih 
14.201201Jaroměrice18.7.22.7.2000P.P.Baran   
15.16 18 Radějov u Strážnice19.7.23.7.2000P.K.HerbstFliedroviPřeLipHra 
16.161171Klášterecká Jeseň26.7.30.7.2000P.J.TrochtaRezkovizápČ 
17.20 20 Dolní Bečva16.8.20.8.2000P.PtáčekKratochvíloviVseBru40/den
18.20 20 Lipiny16.8.20.8.2000P.R.KuchařMalotínovi+ChytříPhasevII 
19.12 10 Ovčín16.8.20.8.2000P.L.VikLedničtíPísek 
20.302301Stará Voda16.8.20.8.2000 ZuchničtíOstrava 
21.201211Jaroměřice22.8.26.8.2000P.J.DaněkAndrlovi  
22.243253Fryšták23.8.27.8.2000 PopelkoviZlínOtr200/den
23.20 20 Lipiny30.8.3.9.2000P.J.ŠplíchalSemerádoviPhasevII 
24.15 15 Budislav6.9.10.9.2000P.J.ŠplíchalNádvorníkovivýchČ200
25.141151Smečno13.9.17.9.2000P.M.Kaplánek PhaDP700
26.30312 Králíky23.9.30.9.2000P.J.Ihnát Phastř 
27.12 12 Praha5.7.9.7.2000P.E.MatušůPodvaloviPhasevII 
Přejeme Vám požehnané prožití exercicií a vytvoření hezkých společenství.
Znovu připomínáme, že na našich www stránkách, adresa http://www.acsczech.cz jsou k dispozici podrobné materiály pro exercitátory: kratší verze (J. Kopecký), delší verze (J. Ihnát).

 

3.3. Provinciální rada vyhlásila apoštolátním projektem roku 2000:

Oba projekty obdrží od provinciální rady příspěvek po 10 000 Kč.

Hry 2000

3.4. Provinciální pouť a Hry 2000
Upozorňujeme na některé změny!

Opakujeme pozvání na tuto akci celé salesiánské rodiny!
Provinciální rada věnovala na Hry 2000 10 000 Kč (byly nakoupeny dresy pro účastníky).

 

Arcibiskupské gymnázium Kroměříž

3.5. Provinciální konference

3.5.1 Protože se Pavel Dvořák chopil povinností sekretáře, je nutno aspoň některé činnosti spojené s přípravou konference předat jinému dobrému člověku. Tohoto úkolu se ujal František Hynek, náš www expert. Děkujeme! Veškerou agendu ohledně přihlašování, odhlašování, ubytování a stravování směrujte tedy od nynějška na adresu:
František Hynek, Salajky 234, 79807 Brodek u Prostějova,
tel. 0508/370284, 0602/507495, e-mail: hynek@knihovna.cz

3.5.2 V provinciální radě začala pracovat skupina pro upřesnění témat konference. Ráda by vycházela z výsledků místních konferencí, které měly být odeslány do 15.dubna! Kdo to ještě nestihl, ať je zašle neprodleně tematické skupině, konkrétně Zdeňkovi Mrázkovi, Lobečská 6, Praha 8 - Ďáblice, e-mail: mrazkovi@telecom.cz

3.5.3 Hosté konference: Světový sekretář Roberto Lorenzini se omluvil, ale přijedou: za SDB: P. František Blaha, P. Josef Kopecký st. a P. provinciál J. Komárek (sloužení mše svaté), za FMA: sestra Jitka Fišerová a sestra Ludmila Němcová.

3.5.4 Možnosti programu pro děti: pátek večer poslechová diskotéka (J. Fliedr), sobota - orientační hra po Kroměříži, letiště. Večer: posezení s J. Kopeckým a L. Němcovou, divadelní představení, případně hvězdárna.

vtip

3.5.5 Milí přátelé,

srdečně vás zdravíme a zveme vás i vaše děti na provinciální konferenci do Kroměříže, která se bude konat 9.-11. června 2000. Budeme ubytovaní v budově Arcibiskupského gymnázia, kde se bude konat i hlavní program.
Nezapomeňte přibalit: Spacák, breviáře, zpěvníky, hudební nástroje, přezůvky, příznivcům ping-pongu míčky,menším dětem pastelky a hlavně chuť tento víkend plně a radostně prožít ve společenství! Velmi vítány budou také buchty a jiné moučníky ke kávě.
Děti mohou využít místní tělocvičny, zahrady, ping-pongových stolů. Sobotní program bude připraven pro děti všech věkových kategorií.
Ceny za ubytování:   Dospělí a děti starší 15 let  120 Kč/noc
Děti 3 - 15 let60 Kč/noc
Děti 0 - 3 let20 Kč/noc
Ceny za jídlo: Snídaně 28 Kč, oběd 45 Kč, večeře 30 Kč, poloviční porce = poloviční cena
Přihlášky (jsou v tištěné podobě Zpravodaje) odešlete nejpozději do 11. května na adresu: František Hynek, Salajky 234, 79807 Brodek u Prostějova, e-mail: hynek@knihovna.cz. Jakékoliv nenadálé změny hlaste tamtéž.
P.S.: Konference začíná v pátek 9.6. v 18 hodin večeří a končí v neděli odpoledne. Kdo přijede v průběhu konference, resp. Na sobotu, prosíme nahlaste si také jídlo a své zúčastněné děti.

Plánek Kroměříže. Mapu centra si můžete zobrazit zde nebo najít na serveru mapy.atlas.cz

3.6. Na našich stránkách na internetu přibývají zajímavé informace. Najdete tam Zpravodaje, výsledky některých místních konferencí, Jankovy vtipy a zajímavé odkazy a nejnověji také náš adresář i údaje dětí. Je však třeba ho aktualizovat! Změny zasílejte J. Remešovi.

Kromě adresářů budou všechny údaje nezaheslované. Někteří spolupracovníci se obávají zneužití svých osobních dat v adresáři. Heslo bylo změněno a je k dispozici u Františka Hynka, u všech provinciálních i místních rádců. Kdo si nepřeje zveřejnit svá data ani pod heslem, dá o tom písemné prohlášení F. Hynkovi.
A ještě odpověď na dotazy o možnosti vstupu do konference ACS: Přihlásíte se jednoduše na konci www stránek ACS, kde do kolonky pod slovy "Přihlaš mě" vepíšete svou e-mail adresu a odešlete. Pak už se jen řídíte pokyny agentury, která vám je pošle e-mailem.

3.7. Všichni víme, že negativní hlasy a události v médiích převládají. Nesmysly, které se psaly např. o omluvě sv. Otce, dokazovaly nejen naprostou neznalost církve, ale někdy i nenávist. Tím se však vytváří veřejné mínění o církvi. P. Jožka Kopecký připomíná, že je třeba na tyto výtvory reagovat a věcně a kultivovaně je uvádět na pravou míru, aby informace o církvi a křesťanství vůbec byly aspoň trochu vyvážené. Bohužel, dosud to za nás tu a tam dělají lidé mimo církev, které vede jejich cit pro spravedlnost. Rovněž kladných reakcí např. na náboženské pořady je málo. Je to pro nás výzva a asi by bylo dobré probrat ji v rámci tématu č. 2 na konferenci.

3.8. Budou nově vydána Pravidla ACS. Předpokládaná cena je 30 Kč. Místní rádci zjistí ve svých společenstvích požadovaný počet výtisků a nahlásí Petru Hanákovi do 19. května!


4. Různé

Zpět nahoru na obsah.

4.1. Dům rodin ve Smečně.

Milí přátelé, upřímně vás zdravíme ze Smečna z Domu rodin.
Čísla, která se dostala do výroční zprávy za rok 1999, nám udělala radost. Podařilo se uskutečnit 52 programů z toho 28 víkendových a 24 týdenních. Celkem jsme obsadili 224 dní z roku. Hostů se u nás vystřídalo celkem 930. Největší zájem byl o programy s tématem komunikace.
V letošním roce se podařila další věc. Prosadili jsme se do několika časopisů-Betynka, Rodiče, Dítě. Opravdu velký zájem ze strany čtenářů způsobil, že nyní máme obsazeno do konce října. a začíná se obsazovat i příští rok.Na tom všem je však podstatná skutečnost, že Dům rodin začal opravdu sloužit veřejnosti (v dřívějších letech převažovali věřící ), to znamená všem. A to byl od začátku náš cíl.
V letošním roce již pátým rokem vykonáváme svoji službu rodinám.Chystáme k tomuto výročí několik akcí - setkání všech hostů Domu rodin, Den rodin pro okolí Smečna, Seminář o preventivní práci s rodinami, výtvarnou soutěž pro děti.
Trápení s nedostatkem peněz na mzdy pro zaměstnance se nám nevyhýbá ani v letošním roce. Je o to horší, že jsme neměli v letošním roce dostat žádnou státní dotaci.Odvolání na ministerstvo snad situaci změnilo, nicméně, zatím není podepsaná ani smlouva, natož peníze.
Proto jsme uspořádali akci Pyl pro Dům rodin, která by měla chybějící peníze do určité míry vyřešit.Zkoušíme oslovovat lidi na všechny dostupné strany.
Dovolujeme si tedy oslovit i Vás kamarádi, zda byste nenašli jednotlivě cestu, jak pomoci projektu.Předem děkujeme za každou námahu s tím spojenou.
Pevně věříme, že naše situace vyřeší. Stojí nás to však nervy, někdy nepochopení, neúspěch.
Na druhou stranu se dějí zázraky pochopení. Ty zatím vždy převážily...
Těšíme se na pouť do Chlumku, kde jistě řadu z Vás uvidíme osobně.
požehnané Velikonoce                              
přejí Petr a Lída Janžurovi

4.2. Milí spolupracovníci, hledáme vhodné manželské dvojice, věřící, které by se chtěly věnovat dětem, resp. pracovat jako vychovatelé v Dětském domově ve Staré Vsi u Přerova.

Tito manželé nemusí být z bezprostředního okolí. Nevíte o někom? Pokud ano, dejte nám vědět. Díky. Tomigovi - Přerov, Dvořákovi - Kroměříž

4.3. Sekce pro mládež ČBK nás zve na formační týden, který se bude konat 15. - 18. května v Hradci Králové. Nové Adalbertinum, Velké náměstí 32. Témata jsou "Základní společenství mládeže" (P. Ottorino Vanzaghi) a "Vztah mezi magisteriem církve a svobodou mladého člověka jako cesta výchovy ke zralé lidské osobnosti (Mons. Domenico Sigalini). Přihlášky je možno zasílat na sekretariát Sekce pro mládež ČBK, Thákurova 3, 160 00 Praha 6, tel. 02/20181753, e-mail mladez@cirkev.cz.

4.4. Zajímáte se o připravovanou změnu zákona "Společné zdanění manželů"? Podívejte se a hlasujte na http://www.volny.cz/vas_nazor/zdaneni.htm.


5. Ohlasy nad tím, co se kde stalo

Zpět nahoru na obsah.
Je zajímavé, že žádné ohlasy v Zpravodaji nejsou. Proto je daleko zajímavější, že ohlasy o nás jsou už v denním či týdenním tisku a v televizi. Četli jste například v nedávném Reflexu o Malotínových a Koláčných? A shlédli jste Křesťanské magazíny o Žabovřeskách, Líšni a o rodině Procházkových z Prahy?


6. Osobní zprávy

Zpět nahoru na obsah.
*** Dne 31.3.2000 se narodil Šimon Formánek. Vážil přesná čtyři kila a měřil 52 centimetrů. Gratulujeme! Formánkovi velice děkují všem, kteří na ně mysleli v modlitbách a kteří jim pomohli.


7. Úmysl modlitby

Zpět nahoru na obsah.
Obecný:Za průběh provinciální konference, aby byla povzbuzením pro naše Sdružení.
Konkrétní:Za Janu a Pavla Dvořákovy a jejich rodinu, aby jim Pán dal sílu při práci a všech situacích, které je čekají.


Příloha č. 1: Výklad hesla hlavního představeného Dona Edmunda Juana E. Vecchi pro letošní rok: "Ve jménu Krista, který je naším pokojem, nechejte se usmířit!"

Zpět nahoru na obsah.
(dokončení z minulého čísla)
"Začněme od Boha" může být radou, která se hodí do doby zatmění, fragmentární a subjektivní náboženské zkušenosti, úpadku smyslu pro hřích, zmatku svědomí.
Jubileum 2000 nám mluví o začátku, průběhu a cíli. Proto přípravná meditace na svatý rok začala Duchem, který je u počátku stvoření jako láska a inspirace a dává se slyšet ve svědomí člověka; pokračovala Synem, který počatý a orientovaný Duchem zpřítomňuje Boha v lidských dějinách; uzavírá se myšlenkou na Otce, ve kterém všechno mělo svůj počátek a ke kterému bude všechno přivedeno.
Toto zamyšlení nás přivádí k otázce, nakolik a jak cítíme přítomnost tohoto Boha v našem životě a stáváme se jeho svědky v malých nebo velkých dějinách: obraz Boha, který jsme si udělali, vztah k němu a myšlenka na něho, důvěra v jeho projevy a zásahy, pozornost k moudrosti, kterou nám chce sdělit svým Slovem.
Spíše než jednotlivé věci, které mají jistě svou důležitost, se jedná o to uznat, děkovat a velebit světlo, radost a energii, kterou Boží přítomnost vnesla do našeho života a do dějin, jichž jsme částí. Přijmout znovu toto všechno jako povolání a předsevzetí svatosti, tzn. žít v jeho přítomnosti, přijímat jeho plán v našem životě: "Vzdáváme ti díky pro tvou velikou slávu."
My vychovatelé si musíme klást ještě další otázku: nakolik jsme považovali za účinné a přetvářející vnášet Boha do srdcí mladých, dávat jim ho pocítit? Velká Ježíšova služba byla zjevovat Otce. A je to i naše služba.
Existovala doba, ve které se výchova považovala za první krok nebo autonomní proces této služby mládeži. Zdálo se, že rozum a lidství s tím mají málo do činění: neměli trasy a neznali cíl.
Invaze spontánní náboženskosti nám dala lekci. Zatímco jsme hledali důvody a míry mentality konkrétna a měřitelna, snažili se oddělit a rozlišit světské od náboženského, náboženské cítění se vynořilo z podhoubí lidství.
Je pravda, že je nutné vytvářet podmínky přijetí a že není třeba magickou formou ztotožňovat Boha s lidskými potřebami nebo s přírodními příčinami.
Je ale také potřeba říci, že jsme často měli malou důvěru k těmto souvislostem a přítomnosti v lidském srdci, v protikladu k tomu, co vzápětí zjistili pozorovatelé náboženské dimenze. My pak máme další dvě přesvědčení, která jsou podstatou preventivního systému: hlas Ducha se ozývá ve svědomí a otevírá světlu, Kristova výzva k životu přitahuje mladé.
Přicházíme k sobě. Je snadné, aby pohled obrácený k Bohu sestavil již mnoho věcí v naší osobě. Nikoli bez velké zkušenosti a četných důkazů don Bosco věřil, že "náboženství" je jednou z velkých energií, výchovných v nejlepším smyslu toho slova, tj. schopných vnuknout a přetvořit srdce.
Odvolání se na pokoj ale, jak jsme ho předložili, nás vyzývá, abychom se ujali nejen několika všeobecných pocitů i když dobrých a štědrých, ale abychom identifikovali a jmenovali některé postoje a situace, které neodpovídají tomu, že jsme Boží děti. Tak to udělal Marnotratný syn: uvědomil si stav, ve kterém se nacházel a situaci, která ho zbídačovala v každém smyslu: cit, postavení, blahobyt.
Dnes se mnoho mluví o vnitřní roztříštěnosti nebo rozdělení, o napětí, které opotřebovává. "Stres" je stále v ústech lékaře, když za ním přijdeme s nějakou nemocí, která nemá bezprostředně viditelné příčiny. Jednorozměrný člověk má v tomto posledním sklonku století dlouhou literární historii.
Mluví se také o komplexech viny nebo o nepřiměřenosti, protože se nepřijímají vlastní rozměry. A nemluvme o fobiích nebo strachu, o jednom z témat natolik typických, že existují dokonce knihy o strachu z postmodernity. Připojme psychické nedostatky a potřebu kompenzací: láska, úcta, moc.
Všechno mluví o rovnováze, orientaci, o skladbě sil, rytmu, který dát člověku, o pohledu na časy, které se mohou zdát složité. V centru toho všeho je "pokoj" ne jako statický klid, ale jako "znamenitý soulad nebo harmonie"29 napětí a energií, které jsou v nás.
Exhortace Vita Consecrata shrnuje nutnost "terapie" pro člověka naší doby. V Písmu svatém se tato terapie jmenuje modrost, slovo s dlouhou tradicí v náboženské zkušenosti a s velkým dosahem v salesiánské spiritualitě: "Dám ti Učitelku, pod jejímž vedením se můžeš stát moudrým."30 S velkým dosahem i pro naši pedagogii: směřujeme k tomu, aby mladí byli zdraví, moudří a svatí. Slovo umírněnost zahrnuje askezi vychovatele.
V poslední době jsme se často odvolávali na milost jednoty. V našem životě zasvěcených apoštolů milost jednoty spočívá v udržování ve zdravém napětí a integraci růstu to, co se zdá protikladné: práci - modlitbu - studium, podnikavost - bratrství - spoluodpovědnost, profesionálnost - pastorační cit, vztahy - niternost, soustředěnost - otevřenost a kdo toho zná víc, ať to připojí.
Smíření ve jménu Krista, našeho pokoje, je pozváním žít ve světle "silně jednotícího"31 projektu podle našeho křesťanského povolání, našeho zasvěcení a naší služby mladým..
Rodinná, řeholní, výchovná komunita je třetím prostředím, ve kterém se můžeme nechat smířit ve jménu Krista, našeho "pokoje".
Vezměme v úvahu celý vztah "k druhým", abychom jasně vyjádřili tento bod a také proto, abychom ho příliš neindividualizovali, ale umístili do komunitního kontextu.
Jubileum vyzývá k očištění zkušenosti setkání. V něm je třeba uznávat důstojnost druhého: že on nevniká do našeho prostoru, že není nebezpečím pro náš klid. Ale, svou rozdílností a nepředvídatelnou osobitostí je pro nás bohatstvím. Dříve se mluvilo o "válce mezi pohlavími", dnes se vyskytuje téma přijetí odlišného, nuzného, potřebného.
Existuje patologie interpersonálního a sociálního vztahu: úzkost, nekomunikace, vzdálenost, předsudky, pevné umístění druhých do určitých kategorií, nemožnost překonat rozdílnosti. A na vrcholu stojí přirozeně nepřátelství, lhostejnost, nenávist, uzavřený kruh, který vytváří ve členech závislost, bariéry vzhledem k druhým.
Jubilejní rok je rokem odpuštění (dluhy, pozemky, cizinci, zvířata a zabavené věci). Jsme povoláni, abychom vykonali odzbrojení srdce a mysli, abychom přinutili k otevřenosti uzavřené skupiny, abychom s otevřenou myslí a svobodným citem měli účast ve společenství.
Jedná se o nové myšlení, budování a obrácení kritérií, vnitřních komplexů a postojů, které vedou naše vztahy: tedy znovu vytvořit vztah a brát druhé jako svátosti Otce.
To jak víme má zvláštní důležitost ve výchovné službě, kterou poskytujeme, založené zcela na vztahu s mladými, s dalšími vychovateli, s výchovnou komunitou. Můžeme se odvolávat na strnulost, vyloučení, osobní nebo komunitní zkreslení služby, osobní improvizace, povrchní srdečnost. Tento obraz, počínaje od toho negativního, má proti světlu souhrn pozitivních vyjádření a příkladů, které nechám na vás, abyste je vyjádřili a které jsou jako cíl naší cesty obrácení.
Od komunitního řádu přejdu k ještě širšímu, sociopolitickému. Začátek tisíciletí přináší novoty a výzvy i v této oblasti, z lidské zkušenosti, života z víry a výchovy. Je třeba se nechat smířit a pracovat pokojně a pro mír.
Objevil se individualismus, který zaplavil společenský život počínaje politickým směrem, který považuje člověka spíše za individuum než za osobu: odtud způsob chápání občanských práv, přirozených společností, přirozeného práva, vlastnictví statků, kritérií vlády apod. Zjistilo se jak toto pojetí, podporované a neregulované vhodnými zákony, přechází k jednotlivcům a stává se mentalitou a kritériem. Po pádu zdí ještě vstoupily do hry svoboda a spravedlnost.
Na druhé straně se konstatuje politická indiference ve volbách, v ideálech mládeže (nežádoucí úloha!), v politice, často zredukované na hlasy, které opakují ty samé věci, ve velkých kolektivních organizacích (strany, syndakáty).
Objevují se nové dimenze politické společnosti až k chápání světa: politicko-ekonomické organizace jednotlivých světadílů (MCE, Mercosur, Nafta...), hledání světové autority s charakterem právní a morální spolehlivosti.
Roste sociální rozměr prostřednictvím svobodných organizací, ve kterých je možné vypracovat pojetí života, služby širokého dosahu (srov. volontariát) a dokonce mezinárodní zprostředkování (srov. mír v Mosambiku a jinde).
V této souvislosti existuje bohatství církevního učení, které člověku představuje evangelní pohled lásky v tomto zmateném přechodu s velkými projekcemi.
Heslo vyzývá k tomu "být" a ne absentovat nebo se skrývat ve společnosti, nebýt pouze jako turisté, zvědavci, badatelé nebo kritici. Ale zasahovat jako ti, kteří nesou spoluodpovědnost, podle svého povolání a profese, orientovat mladé sociálními znalostmi a zkušenostmi, neočekávat jako "klienti" prostor pro iniciativu a hlas, ale svobodně vykonávat to, co nám odpovídá.
Cílem našeho výchovného programu je dobrý občan, potažmo dobrý křesťan. Na druhé straně tu jsou proto nové dimenze viditelného církevního společenství: evangelizace světového rozměru, globalizace křesťanské solidarity (pomoc, přítomnost, přijetí), ekumenický a náboženský dialog. Konverze s sebou nese nejen informovat se o "novinkách", ale přijmout to, co tyto novinky přinášejí.
Je tu ještě jiná skutečnost, se kterou je třeba se usmířit v Kristu: je to doba, fenomény, kultura, podmínky ve kterých žijeme. Chápejme dobře, že mír neznamená přizpůsobit se nebo se nechat formovat. Znamená však vyrovnanost, důvěru a schopnost dialogu s kontextem, ve kterém máme žít a evangelizovat.
Žijeme v době pluralismu, komplexnosti ve všech oblastech, svobody, která často vyúsťuje v anarchismus, soutěživosti poznamenané etickými nedostatky. A zároveň v době pohyblivosti a otevřenosti hranic, informovanosti bez hranic umožněné masovou komunikací, rozšiřování prozkoumaného prostoru.
Je to doba, ve které Bůh chtěl, abychom byli lidmi k jeho obrazu a k obrazu jeho Syna Ježíše. Negativní tendence nebo události, na které narážíme, jsou často zkázou svobody, hedonismus je zkomolením smyslu života, subjektivismus je nepatřičné oslavování jedinečné hodnoty člověka atd.
Jako Ježíšovi učedníci jsme povolaní, abychom neztráceli zájem, abychom se nevzdalovali nebo se nelekali; ale abychom zachytili tužby, hodnotili jejich vyjádření a vychovávali všechno ke skutečnému a autentickému uskutečnění.
Žádá se po nás, abychom četli znamení naší doby ve světle Vtělení, nově zpracovali jejich příčiny, dali nový význam dobrým realizacím, postavili se proti falešným, programovali další: byli vždy svědky a nositeli naděje.
"Neboť tak Bůh miloval svět;"32 miloval náš lidský rod a jeho fascinující dějiny. To jsme cítili až do r. 2000. A je to pravda víry, která bude pokračovat. I my musíme přijmout a milovat lidství a dějiny bez naivity, ale také bez negativistického ducha, který se zastavuje u omezení a nedokáže odhalit Boha, který stále obnovuje svou smlouvu a slibuje plné společenství s ním. Radovat se, děkovat a využívat nesmírných možností i v kontextech, které se zdají obtížně proniknutelné evangeliem. Jistě, je snazší hlásat evangelium v prostředí náboženském a jednoduchém, kde je bezprostřední a hojná odpověď. Ale není řečeno, že to je důležitější nebo to má více důsledků pro budoucnost než hlásat v kontextu zjevně méně předem připraveném. Pro každý z těchto kontextů má Bůh svůj úmysl nebo nabídku spásy.
"Ježíš sestoupil do Kafarnaa."33 Zde můžeme vidět pohyb Krista do míst, kde vře život lidí, kteří nemají zvláštní náboženskou konfrontaci. V protikladu k Nazaretu a Káně, venkovským obcím, Kafarnaum představuje městské prostředí. Když Kafarnaum srovnáme s Jeruzalémem, místem chrámu, je to město vojenských posádek, obchodu, úřadů, politické moci. Tam Ježíš kázal na otevřených prostranstvích, vstupoval do domů (např. do Petrova domu), setkával se s nemocnými a posedlými a mluvil v synagóze. Dnes se mluví o areopázích evangelia ve vztahu ke skutečnostem, které jsou spíše typické pro světskou kulturu.
V každé současné výzvě je nová příležitost pro evangelium. "Čas se nám naplnil." Toto je čas, který nám Bůh nabízí, ten, který máme prokvasit a proměnit. Je neužitečné a škodlivé myslet na nějaký jiný a lepší v minulosti nebo v budoucnosti.
Uzavírám zmínkou o pokoji a usmíření, které začínají v srdci. Na úsvitu r. 2000 to je téma planetární politiky, výchovy a víry: mír s přírodou a se stvořením. Existuje toho nyní tolik, že by se dal vytvořit slovník se zákony proti znečišťování přírody, s plány na ochranu atmosféry, s idealistickými akcemi organizací za životní prostředí a na druhé straně znečišťování, nezodpovědné vykořisťování, nerozumné a neužitečné užívání ušlechtilých prvků, hromadění zdrojů pro vlastní cíle ze strany těch, kteří mají politickou a ekonomickou moc. Člověk se obává, a nikoli bezdůvodně, o svůj dům, kterým je svět.
Bible ve chvíli stvoření naznačuje vyrovnaný, téměř idylický vztah mezi člověkem a různými řády vesmíru: lidským, zvířecím, rostlinným; nebeským, pozemským a mořským řádem. Harmonie, ekologická rovnováha, rozumné užívání, spolužití, tvořivá práce a hierarchie popisují tento vztah. Svět obývaný člověkem je zahradou: on ji má obdělávat, aby získal plody. Zvířata žijí uvnitř. Bůh se v ní cítí dobře a prochází se jí, protože je zde člověk, který je jeho partnerem a protože prostředí je v pořádku. Zahrada daná člověku je také Božím vlastnictvím.
Rozpoutání se vášní způsobuje nerovnováhu a převrací tento vztah. Přepadá se, zneužívá, zhanobuje. Dlouhou dobu člověk nepociťoval skutečné efekty své agrese na stvoření. To se vzhledem k populaci zdálo velké a tajemné pro lidské poznání. Nástroje, které měl člověk k dispozici byly pod úrovní a složitostí světa. Člověk přijímal rytmus ročních období, pomalé lhůty zrání, geografická omezení, zákony hmoty.
Dnes více než kdy jindy je třeba znovu promyslet smysl tohoto přesvědčení víry, které tvrdí, že svět a člověk byli stvořeni Bohem.
To znamená na prvním místě, že člověk a životní prostředí jsou "organickými", téměř určenými jeden pro druhého; že existují vnitřní zákony, které zajišťují tento vztah. Když je ignorujeme nebo zkreslujeme, postaví se proti nám.
V řádu světa jsou jistě zahrnuty potřeby, které člověk musí uspokojit v souladu se svým životem a svým určením. S jednoduchostí Bible tvrdí, že Pán dal člověku všechny rostliny i zvířata, aby mu sloužili. A stejně tak i svět, aby jej obdělával: jako inteligentní správce a ne jako despota.
Když člověk ztratí svoje určení, skončí to tím, že oloupí nebo téměř úplně zničí zemi. Tak, když si myslí, že jeho štěstí spočívá celé ve vlastnictví materiálních statků, je téměř jisté, že podlehne pokušení využívat přírodu bezohledně a neekonomicky. A to je současný stav.
Statky byly moudře rozděleny po celém povrchu země, aby různé skupiny lidí měly co jíst, z čeho stavět domy, čím si sloužit i pro dopravu. Když se odmítne tento pohled a ustoupí se chtivosti, stává se např., že země Afriky jsou obdělávány zahraničními společnostmi, aby vydávaly "nadbytečný" produkt ve prospěch zemí, kde se utápí v hojnosti, zatímco místní populaci schází nezbytná potrava; že se těží nafta nebo zlato k obohacení lidí, kteří žijí daleko, zatímco místní jsou odměňováni hladovou mzdou.
"Bohatá země, chudí lidé!", říká se. Plenění a znečišťování jdou ruku v ruce, stejně jako plenění a chtivost a nerozumné plýtvání.
Ale "stvořený" a "darovaný" svět by měl člověku mluvit o jeho povolání a o jeho Stvořiteli svou krásou, jasem, plodností. Žalmy jsou v tomto ohledu úžasné. Jeden z nich chtěl opakovat jeden kosmonaut, když letěl nekonečným prostorem: "Nebesa vyprávějí o Boží slávě a dílo jeho zvěstuje obloha. Den dni o tom podává zprávu; noc noci sděluje své poučení."34
Hory, vodní bystřiny, cedry a ostatní stromy, domácí i divoká zvířata, květiny, rostliny, které dávají obživu (obilí, oliva, vinná réva), ranní rozbřesk a západ, sníh, jinovatka a moře jsou předmětem klidné kontemplace.
Krása je pociťována a proniká duši. A ze všeho vychází závěr: "Hospodine, náš Pane, jak podivuhodné je tvé jméno po celé zemi! Když se zahledím na tvá nebesa, dílo tvých prstů, na měsíc, na hvězdy, které jsi stvořil: Co je člověk, že na něho myslíš, co je smrtelník, že se o něho staráš? Dals mu vládnout nad dílem svých rukou, položils mu k nohám všechno: ovce i veškerý dobytek, k tomu i polní zvířata, ptáky na nebi a ryby v moři, vše co se hemží na stezkách moří."35
Vychovávat se a vychovávat k obdivnému pohledu, přejít od daru k Dárci, k ochraně krásy, k rozvážnému a dokonce strohému užívání přírodních zdrojů, k zodpovědnému dělení se o ně, to jsou důležité věci pro rok 2000, které Jubileum zahrnuje do usmíření.

Závěr

Zdá se mi, že už slyším komentář k tomu, co je řečeno v tomto vysvětlení hesla, které je třeba spojit, co se týká základů a motivací, s dopisem "Smířil nás se sebou a svěřil nám službu usmíření":36 není příliš linií, ve kterých se máme angažovat? Je možné je realizovat?
Konec století a tisíciletí, který nás přivádí k tajemství lidského času a k významu Krista v něm, vyžaduje určitý široký pohled, téměř novou syntézu, která by vedla k zamyšlení se nad novým výchovným pohledem na celek víry a lidství. Pojetí člověka a víry jsou skutečně ve víru aktuálního přechodu.
Z praktického hlediska se mohou brát postupně jednotlivé oblasti naznačené v hesle a promýšlet ve světle Slova to, co nám z nich naše zkušenost ukazuje jako nejnutnější nebo vybrat jednu z nich, protože nejvíce odpovídá cestě víry, zájmům nebo věku mladých.
Důležité je přivést do naší plnosti času, dva tisíce let od narození Ježíše, zvěstování andělů: "Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem, v kterých má Bůh zalíbení."37
Je to výzva Jana Pavla II.: "Když křesťané slyší zvěstování Andělů na betlémském nebi (srov. Lk 2,14), připomínají si to s vědomím, že Ježíš je,náš pokoj' (Ef 2,14), že je darem pokoje pro všechny lidi. Jeho první slova učedníkům po vzkříšení byla:,Pokoj vám!' (Jan 20,19.21.26). Přišel, aby spojil to, co bylo rozdělené, aby zničil hřích a nenávist a vzbudil v lidstvu povolání k jednotě a bratrství. On je,počátek a vzor tohoto obnoveného lidství prostoupeného bratrskou láskou, upřímností a duchem pokoje, po kterém všichni živě touží.' (2. vat. koncil, Dekret o ekumenismu Unitatis Redintegratio, 2)."38
V Misálu blahoslavené Panny Marie je jeden mešní text ke cti Panny Marie Královny míru.39 Texty vyjadřují základy naší naděje v ní. Když přijala a vychovávala Ježíše, spolupracovala na tom usmíření, které je u základu jakéhokoli jiného usmíření: Vtělení. Ukazuje se jako "mírumilovná" žena, protože v ní vynikají moudrost, pozornost k Boží vůli a radost - ve zkouškách mateřství, při útěku do Egypta, v epizodě nalezení Ježíše, pod křížem; jako "nositelka pokoje" při svatbě v Káně, ve večeřadle a v dějinách křesťanského lidu.
Preface to vyjadřuje následovně.
Ona je pokorná služebnice,
která přijala zvěst anděla Gabriela
a počala v mateřském lůně Ježíše Krista, našeho Pána;
Je Matkou plnou víry,
která stála neohroženě pod křížem,
kde její syn pro naší spásu
usmířil svou krví nebe a zemi;
je skutečnou učednicí Krista, knížete pokoje,
která společně s apoštoly
v modlitbě očekávala tebou slíbeného Utěšitele,
Ducha jednoty a pokoje, radosti a lásky.

Vysvětlivky:
29. Stanovy SDB 21
30. Giovanní Bosco, Memorie dell'oratorio di San Francesco di Sales. Da Silva Ferreira A. (a cura di). LAS Roma 1991, str. 36
31. Stanovy SDB 21
32. Jan 3,16
33. Lk 4,31
34. Žl 19
35. Žl 8
36. 2 Kor 5,18
37. Lk 2,14
38. Poselství Jeho svatosti Jana Pavla II. ke Světovému dni míru - 1. ledna 2000
39. Messale della Beata Vergine Maria CEI Libreria Editrice Vaticana 1989 pagg. 145-147


Příloha č. 2: Poselství mladým lidem z Colle Don Bosco - 30.1. 2000

Zpět nahoru na obsah.
Moji drazí, mladí bratři a sestry salesiánské rodiny.

1. Všechno na tomto vršku nám vypráví o Donu Boskovi. Zvláště dnes, kdy slavíme jeho svátek, v jubilejním roce na prahu nového tisíciletí. V tomto čase a na tomto místě bych velice rád promluvil k mladým lidem salesiánského hnutí mládeže po celém světě.
Co bych vám chtěl sdělit jako první, je "Vždy se radujte v Pánu" (Fil 4,4). Toto naléhavé zvolání slýcháme pokaždé, když slavíme památku Dona Boska, a dnes to sem patří mnohem více a ještě přesvědčivěji.
"Pán je blízko" (Fil 4,5). Nebo raději On je zde, On je přítomen. Celá dvě tisíciletí s námi sdílel naši lidskou pouť; od vtělení Jeho Syna žije s námi ve velmi jednoduché podobě.
Písně radosti doprovázely narození Ježíše, začátek našeho věku. Jeho zmrtvýchvstání bylo provoláním radosti: vítězstvím nad smrtí a zárukou, že nás neuvede v pokušení.
Radost a veselost byly pro Dona Boska také charakteristické - již od jeho raného dětství tam, kde pracoval, studoval a hrál si s dalšími dětmi - vše pod pečlivým dozorem jeho matky Markéty.
Radost je vždy příčinou a pramenem vděčnosti; život je zahalen láskou od svého začátku do konce. Důkazem je i sama velká historie světa, plná svatých, moudrých lidí, odvážných svědků, ale i tichých pracovníků na Boží vinici; ale můžeme se učit i z malého světa, ze svého vlastního života.
Dva tisíce let, které uplynuly od Vtělení, jsou historií Boží nevadnoucí lásky. Právě v Jeho jméně se pokoušelo mnoho lidí svět zachránit a zcivilizovat.
Setkali jsme se zde jako salesiánské mládí, abychom si připomněli 200 let salesiánské historie. Je to událost, kterou slavíme s velkým pohnutím, s radostí a vděčností! V roce 1815 se zde narodil Don Bosko. Dnes, když se podíváme okolo sebe, vidíme obrovské dílo vytvořené v jeho jméně, dílo, které poskytlo přístřeší, přátelství a také dalo směr obrovskému množství mladých lidí.
Rád bych vás teď požádal, abyste se alespoň na krátkou chvíli podívali zpět na své mladé životy. Radost a vděčnost z vás vyvěrá odněkud zevnitř: máte život; těšíte se na šťastné setkání s Ježíšem; máte dar křesťanské víry, kterou můžete svobodně vyjádřit svým vlastním nadšením ve společenství církve.
Jak často jste se těšili v Pánu a děkovali mu za lásku svých rodičů a starost učitelů. Kolikrát jste děkovali Pánu za přátelství, aktivity a jistotu, danou skrze slavení Eucharistie, kterou sdílíte s tolika dalšími lidmi.
Vy jste protagonisté této velké, osobní a nádherné historie, která má své počátky v Ježíši. S ostatními lidmi chcete prožívat onu touhu po svobodě, po lidské důstojnosti, bratrství a míru!
Dnes se my sami nacházíme na místě, kde se Don Bosko pohyboval jako malý chlapec. Povzbuzuje vás, abyste objevovali a také následovali onu cestu, která vás povede z vašich tužeb k plné radosti.

2. Na začátku jubilejního roku se otvírají zvláštní dveře. A my jsme žádáni, abychom jimi vstoupili. Tento symbolický čin pro nás něco znamená. Tím, že přestoupíme práh, vstoupíme do Chrámu: do místa, kde více vnímáme Boží přítomnost. Ve stejném čase vstupujeme do křesťanského společenství, které oslavuje Boží divy, chválí Boha za Jeho velikost a děkuje Mu za Jeho milosrdenství. Z Něj čerpá křesťanská komunita sílu dávat sebe ke službě lidem.
Tyto dveře mají ovšem také osobní význam pro nás samé. Skrze tyto dveře Bůh a naši bratři získávají přístup k našim srdcím, našim aktivitám a k našemu vlastnictví.
Jako u Marie, i naše "dveře" mohou být otevřené. Ona řekla ANO na Boží žádost, "Hle, jsem služebnice Páně" (Lk 1,38); ona vycítila potřeby své tety Alžběty, "V těch dnech se Maria vydala na cestu a spěchala do hor do města Judova." (Lk 1,39); ona projevila svůj zájem na svatbě v Káni a dělala vše pro to, aby pomohla zdárnému průběhu slavnosti (Jn 2,3-5); u paty kříže skrze svoji otevřenost přijala to, co jí Ježíš dal: "Ženo, hle, tvůj syn" (J 19,26).
Naše "dveře" mohou být také zavřené: jsme příliš připoutáni k věcem tohoto světa (Lk 18, 22-23); náš život je neuspořádaný (Lk 12, 29); zábava a hluk nám znesnadňují "rozumět tomu, co se děje okolo nás" (Lk 12, 56); naše ambice se stávají překážkou velkomyslnosti (Lk 14, 7-14).
Na tomto vršku měl Jan Bosko sen, který ho vedl po celý život. Z tohoto kopce vám říká "Otevřete své životy snu, který má Bůh pro každého z nás: pro svatost!"
To je také cíl Svatého Otce, který představuje na Světovém dni mládeže: "Drazí mladí lidé... z každého kontinentu, nebojte se být svatými nového tisíciletí! Buďte přemýšliví a milujte modlitbu; buďte věrní své víře a štědří při službě svým bratřím a sestrám; buďte aktivními členy církve a staviteli míru." (Poselství Svatého Otce mladým celého světa, 3).
Dívejte se vzhůru!
Věřte v Boží milost, ve štěstí, které nám dává Jeho pozvání a v Ducha svatého, který ve vás přebývá. Nejste prvními, kde cítí touhu stát se svatými; je to vlastně znak našeho hnutí, do kterého patříte. Díky Boží dobrotě se můžeme učit od Dona Boska a matky Markéty, kteří jsou živou částí našeho hnutí již od samého začátku. Mladí lidé následují jejich příklad a spojují nadšení mládí s velkomyslnou odpovědí Bohu.
Toto místo si stále uchovává vzpomínku na onen slavný den, kdy Jan Pavel II. mezi písněmi a potleskem mnoha mladých lidí prohlásil za svatou Lauru Vicuna.

3. A které dveře nás povedou do onoho báječného prostoru - do života spojeného se snem Božím?
Ježíš to říká sám: "Já jsem těmi dveřmi." (Jn 10, 7). Skrze Ježíše vstoupíme do tajemství Boha, do lásky bratří. Není to žádná iluze nebo podvod, je to opravdová skutečnost.
Je to zkušenost všech, kteří dali sami sebe Ježíši - zvláště Jeho nejmilejší a nejnadšenější následovníci. Evangelium nám vypráví o dvou učednících, kteří byli uchváceni Jeho osobností a následovali Ho. Ježíš se k nim otočil a zeptal se: "Co hledáte?". Ještě předtím, než mohli odpovědět, viděl v jejich srdcích touhu spojit se s Ním. Řekl: "Pojďte a uvidíte."
Pojďte a uvidíte! Toto je Jeho pozvání. Pojďte a dovíte se více o Ježíši, staňte se Jeho přáteli, prožijte s Ním svůj čas, sdílejte s Ním svůj život, svoji práci a svoje společenství. Je to výzva ke spojení s Ním; k věrnému dodržení slibu lásky, která se stane pramenem světla a odvahy.
Tyto dveře před námi otevírají cestu, která nás vede dál a výš. "Já jsem Cesta, Pravda a Život." (Jn 14,6).
Na prahu nového milénia, s důvěrou v Boha, ve světle tohoto úkolu daného naším otcem a učitelem Donem Boskem, vás žádám, vás mladé lidi Salesiánského hnutí mládeže, a dávám vám úkol: Jděte dál!
Nedejte na povrchní dojem a objevte hloubku a každý detail velkého plánu, který má pro vás Bůh od věčnosti.
Nesoustřeďujte se na svůj vlastní zájem, a otevřete se mnoha naléhavým potřebám, které přicházejí ze všech stran: nabídněte upřímné slovo, přátelský pohled, pomocnou ruku.
Neupřednostňujte svoji vlastní národnost a kulturu, abyste se mohli věnovat šlechtění semínek všeobecného bratrství, které rozpozná hodnotu různosti a rozmanitosti přicházející od Otce všech lidí.
Překonejte samolibé a často nudné zvyky konzumního světa a neumdlévejte ve snaze vytvořit činnou a viditelnou solidaritu.
Překonejte své vlastní osobní pohledy, velkým úsilím získanou zkušenost, své bohatství a podělte se o své vlastnictví s těmi, kteří to potřebují víc.
Nespoléhejte na jistotu rozumu a vědu a odhalte v realitě skryté tajemství; rozpoznejte s radostí dítěte stopy Boha Stvořitele, sílu nanebevstoupeného Krista a přítomnost Ducha, který dává život.
Stejně tak ve svém duchovním životě, překonejte všechno povinné, pouhý rituál a hledejte okamžitou radostnost; buďte zakotveni ve víře velkého církevního společenství: slavte Vzkříšení Pána života a vítězství dobra nad zlem.
Jít dál, "překonat něco" není nic jiného než následování evangelia. Je to velkomyslnost a tvořivost doporučená blahoslavenstvím: "neboť jejich je království nebeské... neboť oni dostanou zemi za dědictví... neboť oni budou nazváni syny Božími... protože máte hojnou odměnu v nebesích" (Mt 5, 2-10).
Toto naléhavé volání zvláště rezonuje na tomto místě, na místě narození Dona Boska. Nazývá se Vrchem blahoslavenství mladých, protože si tu uvědomujeme velkou vášeň Dona Boska: "Chtěl bych, abyste byli šťastni v tomto čase i na věčnosti."

4. Překonat něco, jít dál také znamená překročit zeměpisné hranice. Dnes potřebuje Boží království více než kdy jindy otevřenou mysl a šlechetné srdce, které může cítit a pracovat na celosvětové úrovni. V jednom ze svých slavných snů viděl Don Bosko sám sebe na tomto kopci. Díval se na obrovské pole svých misií: na celý svět! Tento misionářský impuls je typický i pro jeho následovníky, jak mladé, tak starší. Toto bychom chtěli obzvláště zdůraznit během v jubilejním roce. 11. listopadu se uskuteční "zvláštní misionářská expedice" - výjimečná svým počtem a svými cíli.
První skupina, kterou vyslal sám Don Bosko před 125 lety, vytvořili z velkomyslní a nebojácní mladí muži, kteří byli vychováni v oratořích a střediscích mládeže. Tato nová skupina misionářů půjde jako oni od oltáře Panny Marie Pomocnice křesťanů do všech koutů světa.
I vy jste voláni. Skupina dobrovolníků bude sice representovat i vás, ale misionářskou duši by mělo mít celé Salesiánské hnutí mládeže. Ať jste kdekoliv, prosazujte radost a nechejte růst naději. Pochopte, že i vy jste posláni jako znamení a že jste nositeli Boží lásky. Vlijte život do vašich místních komunit, ve vašem okolí a ve vašich městech; staňte se hlasateli Božího slova všem mladým lidem.
Ve vás a skrze vás bude pokračovat láska vtěleného Boha. Základ salesiánské spirituality má svoji inspiraci ve Vtělení. Toto je základní cesta, jak být "znakem a nositelem Boží lásky". Vtělení je příkladem, jak udělat první krok směrem ke svým bratřím; je to příklad sdílení lidské cesty v historii; je to příklad náhodného a osobního setkání s kýmkoliv, kdo se nachází před námi.
Vtělení odhaluje cenu každodenního života - složeného z mnoha částí. Ale když jsou jednou složeny dohromady, mohou ukázat Boží přítomnost. Ve dnech mezi Jeho narozením a Jeho vzkříšením se zjevilo světlo Kristova božství jak v obyčejných, tak i v neobyčejných událostech.

5. Úkol je těžký - ale přitažlivý. Nechybí tu pomoc, energie ani průvodci na cestách.
Stejně jako evropské setkání Salesiánského hnutí mládeže na tomto Vršku minulý srpen jsou i podobné akce na ostatních kontinentech významnou etapou na této cestě - je to stádium, kterému předcházelo a po kterém následuje studium, výzkum, modlitba a slavení.
Nyní se těšíte na setkání vašich představitelů na světovém fóru, které se uskuteční zde na Vrchu krátce před světovým setkáním mládeže. Během tohoto setkání spolu s tisíci mladými lidmi z blízka či z dálky, se zúčastníte setkání se Svatým Otcem Janem Pavlem II.
Obnoveni událostmi Svatého roku budete schopni předat svoji zkušenost mnoha mladým lidem a rozšířit spiritualitu, kterou nabízí Don Bosko mládeži.
V tom všem máte i vy - stejně jako Don Bosko - Marii za "matku a učitelku." Neodvracejte od ní své oči; naslouchejte, když vám říká: "Udělejte, cokoli vám Ježíš nařídí" (Jn 2,5). Modlete se s jistotou Božích dětí, že Pán pozvedne mladé duše, které na Jeho pozvání a volání vysloví své ANO.
Spolu s Janem Pavlem II. vás svěřuji naší Paní; a spolu s vámi svěřuji právě Jí do rukou celý svět mladých lidí.
Kéž by byli přitáhnuti, povzbuzeni a vedeni Jí samou; kéž by z nich vyrostli noví muži a ženy v novém světě: ve světě Krista, Mistra a Pána (cf. Juvenum Patris, 20.)
první čtení: Ezechiel (mše k Donu Bosku)
druhé čtení: Filipským (ibidem)
evangelium: Matouš 5, 1-12: Blahoslavenství


Příloha č. 3: Proč Bůh nemá titul CSc.

Zpět nahoru na obsah.
  1. Má jenom jednu známou publikaci.
  2. Ta je v hebrejštině.
  3. Nejsou v ní odkazy na další prameny.
  4. Nebyla publikována ve známém vědeckém časopise.
  5. Mnozí pochybují o tom, že ji napsal osobně.
  6. Je nutno přiznat, že je známá po celém světě - ale co dělal potom?
  7. Jeho schopnost týmové práce je velmi omezená.
  8. Ostatním vědcům se nepodařilo zopakovat jeho experimenty.
  9. Nepožádal etickou komisi o souhlas s experimentováním na lidech.
  10. Když se mu jeden pokus nevydařil, pokusil se zahladit stopy utopením pokusných objektu.
  11. Jedince, kteří se nechovali podle očekávání, vyřadil z pokusného souboru.
  12. Nechodil do přednášek - jenom vzkázal studentům, co si mají prostudovat.
  13. Nechal za sebe učit svého syna.
  14. První dva studenty vyhodil, protože se naučili něco navíc.
  15. I když má jen 10 požadavků, většina studentů v praktickém testu propadne.
  16. Konzultace poskytuje jen velmi zřídka, a to ještě na vrcholku hory.


Zprávy ze salesiánské rodiny

Zpět nahoru na obsah.

Z Vnitřních zpráv SDB:

*** Výstava "Děti v ohrožení" po Praze, Ostravě a Bratislavě dorazila do Českých Budějovic. Díky Aleši Kavanovi si ukázky některých fotografií můžete prohlédnout na stránkách WWW (adresu obržíte na požádání na adrese kavan@stapro.cz). Další informace jsou v rubrice "Vybrali jsem z tisku".

*** Na základě setkání sdružení Velehrad, kterého se v únoru za provincii účastnil P. Benno Beneš, bylo dohodnuto, že salesiáni opustí dům Velehrad ve Sv. Martinu.

*** Don Garulo, který má na starosti salesiánské vysoké školy a který se při svém pobytu v naší provincii zajímal především o JABOK, také navštívil spolubratry, kteří vyučují v Olomouci a v Českých Budějovicích.

*** Historický salesiánský institut při salesiánském ústředí vydal CD-Rom "Conoscere Don Bosco" (obsahuje Memorie, dopisy Dona Boska a několik dalších knih, ukázky rukopisů, fotografie, 3 hudební skladby a film o turínské bazilice), přičemž několik kusů již v naší provincii máme.

***Rektor Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Prof. Ing. František Střeleček, Csc., dne 7. března 2000 dopisem, adresovaným na Istituzioni universitarie salesiane našeho generalátu schválil a požádal o vstup Teologické fakulty JU mezi Salesiánské univerzitní instituce. Předpokládá se, že se vyučujícím TF otevře evropský univerzitní rozměr, který pro ně bude v budoucnu vědeckou a pedagogickou motivací.

*** Milí moji bratři salesiáni!

Stalo se to nedávno. Někdy v prosinci minulého roku v jednom z pražských kostelů, konkrétně sv. Jana Nepomuckého Na Skalce, zanechali dva mladí lidé v lavici papírek, na který si během slavení eucharistie psali své dojmy a názory. Oxeroxovaný text mám před sebou.
Podobně prožíváme i všude jinde naše současné každodenní areopagy. Komentář si už udělejme každý sám. Jen jedno si dovolím podotknout. Ti dva mladí lidé žijí především láskou, a to láskou takovou, jak ji prožívají právě oni dva. Není pro nás právě tato skutečnost výzvou a zároveň i východiskem k dialogu s Pánem a posléze s nimi? Člověk chce být milován bez ohledu na to, zda ve své rodině, v zaměstnání, ve škole, na hřišti či v kostele. Vždyť také každý z nás chce být milován svými ve své komunitě. Proto opětovně každým novým dnem do toho, dokud je čas!!! Je třeba se stále každým novým dnem pochlapit a naše mladé v opravdově prožívané lásce předcházet. Snad potom také i nějaká ta naše slova mohou pohnout.

*** Zemřel koadjutor Amadeo Stejskal SDB
Náš spolubratr pan BOHUMIL STEJSKAL, člen provincie sv. Františka Xaverského v Bahía Blanca v Argentině, zemřel 27. listopadu 1999. Narodil se 11. srpna 1911 v Lipníku. 2. února 1927 vstoupil do ústavu v Perose Argentině. Ve Foglizzu byl jako aspirant. Noviciát prožil ve Villa Moglia 1930 - 1931. V roce 1938 provinciál P. Francisco Picabea, účastník generální kapituly, podnítil hlavního představeného, aby vyslal jednoho salesiánského koadjutora, odborníka - mechanika, do Argentiny. Don Ricaldone určil pana Amadea.

*** ŘÍM - Brzké svatořečení čínských prvomučedníků
10. března bylo stanoveno datum kanonizace Mons. Versiglia a Dona Caravaria mezi 120 blahoslavenými čínskými mučedníky na 1. října 2000.

*** ŘÍM - Blahořečení Artemide Zattiho se blíží
Dne 9. března v 11.15 bylo sděleno, že lékařská rada jednohlasně schválila zkoumaný zázrak - uzdravení z těžké otravy Dona Carla Bosia, současného provinciála provincie Argentina - Rosario, v době jeho bohosloveckých studií roku 1980. Artemide Zatti je ze salesiánských koadjutorů nejblíže pocty beatifikace. Nyní se očekává posudek teologů a kardinálů, aby mohl být přečten příslušný dekret a stanoveno datum blahořečení.
(giornata commemorativa della morte di Domenico Savio),

*** Zdravím Vás a oznamuji svou novou adresu: jkop@volny.cz. Josef Kopecký, Kobyliské nám. 1, 182 00 Praha 8.


Zpráva Žáků Dona Boska:

Zpět nahoru na obsah.
Duchovní cvičení, pořádané exalievi - Žáci Don Boska. ACS jsou vítáni.
* 14.června až 17.června exercitator P.Petr Baran, ředitel Ing. Machálek
* 4. až 8. září       exercitator P. Václav Filipec, ředitel Drábek.
Tradiční pouť salesiánské rodiny na Hostýně bude dne 24. června, začátek mše svaté v 10.30 hodin. Podrobnosti upřesní: josef.drabek@volny.cz.


Ze života SHM

Zpět nahoru na obsah.
O činnosti SHM
Blíží se "Salesiánské hry mládeže 2000" v Pardubicích. SHM, jako jejich pořadatel, je v současné době zaměřeno hlavně na jejich realizaci. To znamená, že v minulých měsících proběhly veškeré kvalifikační turnaje. Nyní se konají přípravy jak rázu organizačního, tak rázu formačního. Do první roviny spadá zajištění sportovišť a ubytování - s tím jsou, jak už to chodí, nečekané problémy, dále je to příprava nedělního odpoledne s názvem "Veletrh salesiánské rodiny" a pravidelné měsíční koordinační schůze, které čítají asi 20 zúčastněných. Do druhé roviny patří setkání animátorů her, kteří připravují doprovodné programy a seznamují se s rolí ubytovatele her.
Kromě této aktivity v únoru 2000 SHM uspořádalo již tradiční ples křesťanské mládeže ve Žďáře nad Sázavou. Zúčastnilo se ho asi 500 tanečníků. Při předtančení nejvíce zaujal country soubor vozíčkářů. Na plese jsem v jednu chvíli napočítal sedm salesiánů. Salesiánské spolupracovníky jsem nepočítal, takže se dá říci, že jich tam bylo nepočítaně. Takže vlastně došlo k širokému setkání salesiánské rodiny.


Z Vnitřních zpráv FMA:

Zpět nahoru na obsah.

*** Milí přátelé, oznamujeme Vám změnu naší e-mailové adresy. Nová adresa je manicky@volny.cz. Komunita FMA, Manicky 1, 616 00 BRNO


Ze Zpráv České biskupské konference:

Zpět nahoru na obsah.
NOVÉ VEDENÍ SALESIÁNSKÝCH SPOLUPRACOVNÍKŮ V ČR Lipiny: Setkání členů končící a nastupující provinciální rady Sdružení salesiánských spolupracovníků v Čechách a na Moravě se uskutečnilo na víkendovém zasedání 7.-8. dubna v Lipinách na Voticku. V čele 11tičlenné celostátní (provinciální) rady stanul (40) z Kroměříže. Vystřídal Ing. Jiřího Šárku z Prahy, který radu vedl již dvě funkční období. Pavel Dvořák pracuje jako školník kroměřížského Arcibiskupského gymnázia a má 6 dětí ve věku od dvou do 13ti let. Členem sdružení je spolu se svojí ženou Janou od roku 1990.
Sdružení je samostatnou větví salesiánské kongregace a zabývá se pastorací mládeže a dětí, péčí o rodiny i přípravou snoubenců na manželství. Mnozí členové jsou také aktivně zapojeni v politickém a společenském dění. Na území naší republiky má sdružení přibližně 400 členů, převážně manželské páry. Na jednotlivých úrovních je řízeno radami, volenými vždy na dobu tří let. Stanovy povolují maximálně dvě po sobě jdoucí volební období pro členy rady, aby tak byla zaručena dynamičnost činnosti.


Vybrali jsme pro vás ... "informace z Vatikánu":

Zpět nahoru na obsah.
(Zprávy z L'OSSERVATORE ROMANO, 8. 10. 1999)
Setkání předsedů evropských biskupských komisí pro rodinu a život
Papežská rada pro rodinu uspořádala ve Vatikánu ve dnech 27.-28. září 1999 třetí setkání předsedů evropských biskupských komisí pro rodinu a život. Účastníci rokovali o různých perspektivách, které se otevírají před rodinou a životem v Evropě a o pastoraci, kterou to vyžaduje. Jejich pozornost se zvláště zaměřila na závažný a rostoucí problém "nesezdaných soužití" a důsledků, které z toho vyplývají. Po skončení setkání byla vydána následující doporučení.
Doporučení (5 z 12ti bodů v originále vybral Petr Imlauf)
Vedeni nezbytností zaměřit pozornost na rodinu v krizi a zasáhnout do sociální rozpravy ve prospěch autentické rodinné politiky, předkládáme následující doporučení určená otcům blížícího se evropského synodu, různým komisím pro rodinu, všem křesťanským rodinám, politikům a zákonodárcům.

3) Otázka "rodinné politiky" se ukazuje jako stále důležitější. Rodinná politika je nezbytná pro rovnováhu a budoucnost společnosti. Jestliže zákony nechrání rodinu, nejsou zakořeněny ve spravedlnosti, a v důsledku toho se začínají objevovat různé typy chování, také většinou odporující důstojnosti člověka. Jaká je rodina, taková je společnost. Stále je potřebná politika sloužící rodině. Různé příklady z evropských zemí ukazují možnost takové politiky. Tato "rodinná politika" nesmí být považována za něco podpůrného. Skutečná a pravá "rodinná politika" musí rodině poskytovat ekvivalent služby, kterou rodina poskytuje společnosti.

6) Je nutné znovu objevit a posílit centrální význam rodinné pastorace v misijním působení katolické církve v Evropě. Rodina už nesmí být považována za jeden ze "sektorů" pastorace, ale za ústřední subjekt celého jejího působení. Proto je potřebné uvést rodinnou dimenzi do všech diskusí v církvi.

7) Rodinná pastorace musí se zvláštním úsilím doprovázet rodiny, které chtějí plně žít evangelium a pravdu lidské sexuality ve vzájemném sebedarování manželů a otevřenosti životu. Ty mají ve svém životě dosvědčovat svatební radost, opravdovou lásku, manželskou věrnost a přijetí dětí, plodu a završení jejich vzájemného darování. Toto svědectví bude zvláště vhodné vzhledem k mladým párům, které se připravují na manželství. Je zapotřebí organizovat pro rodiny pravidelná setkání, duchovní soustředění, kde bude mít své místo autentická spiritualita rodiny v praxi. U těchto párů by neměl chybět obřad obnovy věrnosti jejich manželství. Musí se pozorně zkoumat otázka manželských krizí, stejně jako formace osob vhodných pro pomoc a řešení těchto krizí, dříve než nastane soudní proces.

8) V rámci rozvinutí pastorace by měla být vyhrazena zvláštní pozornost otázce výchovy v rodině. Mají se pořádat shromáždění, konference, formační dny pro rodiče s tématem výchovy dětí, za pomoci vychovatelů, psychologů, lékařů a rodičů s hlubokou zkušeností. V rámci těchto kursů se musí jasně a s patřičnou bdělostí projednávat otázka sexuální výchovy určené dětem v rodině a také ve školách. Je žádoucí, aby rodiče v tomto úkolu doprovázeli odborníci

9) Rodinná pastorace vyžaduje formaci pracovníků této pastorace: kněží, řeholníků a především laiků - mladých manželů, schopných vyjádřit řečí a prostředky právě panující kultury nauku církve vzhledem k lidské sexualitě, manželství, životu manželů, lidskému plození. Tito pracovníci rodinné pastorace mají dostat důkladnou formaci etickou, antropologickou a psychologickou společně s formací biblickou a svátostnou, takže budou moci reagovat na očekávání a dotazy způsobem jasným, pochopitelným a zakotveným


Vybrali jsme z tisku:

Zpět nahoru na obsah.

*** DĚTI V OHROŽENÍ - výstava

Č E S K É   B U D Ě J O V I C E : Putovní výstava vítězných fotografií mezinárodní soutěže "Děti v ohrožení" byla dnes (7.3.) slavnostně otevřena v českobudějovickém kulturním domě Metropol (Senovážné nám.), kde bude k vidění ve dnech 8.-19.3. denně od 9 do 16 hodin. Výstavu pořádá kongregace salesiánů ve spolupráci s nadací Oasis a fotoateliérem Alexandr a pod patronací primátora města Doc. RNDr. Miroslava Tettera, CSc., českobudějovického a rektora Jihočeské university prof. Ing. Františka Střelečka, CSc., kteří ji také zahájili. Většina fotografií pochází z Balkánu, kde již řadu let působí čeští salesiáni v bulharském městě Kazanlaku.
Ukázky fotografií je možno shlédnout i na internetové adrese ???

*** Vznikající kostel na Jižních Svazích bude v moderním duchu

V moderním duchu bude postaven římskokatolický kostel na Jižních Svazích, kde v těchto dnech začaly první práce. Jak řekla tisková mluvčí zlínské radnice Dana Daňová, projekt bude zpracován ve třech etapách. "Nejdříve se vybuduje kostel a oratoř, pak farní úřad a komunita a nakonec společenské středisko," uvedla Daňová. Pro stavbu kostela se církev rozhodla kvůli obrovskému deficitu. Zatímco v jiných městech stojí pět až deset římskokatolických kostelů, ve Zlíně je zatím jen jeden s kapacitou pouhých čtyři sta padesát míst. "Je to absolutně nedostačující. Církev měla problémy s nedostatkem místa při bohoslužbách i jiných slavnostních obřadech," konstatovala Daňová. Lokalita Jižních Svahů byla zvolena pro velkou hustotu obyvatel. "Je to takové malé město. Jelikož církev chce nový objekt pojmout zároveň jako duchovní centrum, je to ideální místo."
dodala Daňová.

*** Spíš než v sutaně dnes uvidíte kněze v riflích u Internetu

KOMUNIKACE: Na počítači si budete moci prohlédnout i kroniku z letního tábora salesiánů.
"Kněze dnes uvidíte spíš v riflích u Internetu než v sutaně," dozvěděli jsme se od českobudějovického děkana Adolfa Pintíře v odpověď na otázku, zda osobám duchovním není tato moderní vymoženost zatím tak trochu cizí. "Na Internetu dnes prakticky probíhá veškerá komunikace kroužků při přípravě plenárního sněmu katolické církve, své stránky tam má nejen Vatikán, ale i Česká biskupská konference a jednotlivá biskupství, na Internetu je množství informací vztahujících se k Jubilejnímu roku 2000. A pokud je mi známo, tak například prachatická farnost, odkud pocházel svatý Jan Nepomuk Neumann, udržuje přes Internet kontakt s Filadelfií, kde tento svatý většinu života působil. A nedávno prý zcela náhodou při prohlížení stránek Prachatičtí zjistili, že v USA byl jejich patronu zasvěcen další kostel." Jaroslav Vracovský, student teologické fakulty a člen českobudějovické salesiánské komunity, nás zase informoval o využívání Internetu ve čtyřdvorském středisku mládeže - děti se tam učí s tímto médiem pracovat. A dobře, už si dokázaly zpracovat internetovou kroniku z letních táborů. Dnešním průvodcem při surfování Internetem je sekretář českobudějovického biskupa Josef Hes. Internet používám denně ke své práci. Dostáváme prostřednictvím e-mailů informace o dění v církvi, výběry zpráv z médií, které se týkají otázek náboženství a církve, církevní dokumenty se předávají pomocí Internetu v elektronické podobě, biskupové při práci na společných listech či dokumentech si vyměňují dílčí návrhy a komentáře a doplňky k nim jedině prostřednictvím Internetu - vše je rychlé a pohodlné. Z www stránek sleduji především opět církevní stránky (stránky Biskupské konference, stránku vira.cz, kterou dělá pražské pastorační středisko, stránky o církevním sněmu), ale také si denně pročtu "České noviny" na Internetu. Je to rychlejší a přehlednější než pročítat stohy papíru. Pokud mne zajímá něco víc, najdu si to dál. Na stránkách biskupství udržujeme informace o biskupství a jeho odděleních, ale také historické přehledy všech českobudějovických biskupů, kontakty na všechny farnosti v diecézi s udáním termínu nedělních bohoslužeb a SUD (Servis událostí diecéze). Byl by to asi velký skok zpátky najednou nemít Internet.


Kalendář:

Zpět nahoru na obsah.
5. – 8. května 2000

Hry 2000 Pardubice

7. května 2000

Pouť celé salesiánské rodiny na Chlumek (v rámci Her 2000)

28. května 2000

Východočeská pouť v Malých Svatoňovicích.

9. – 11. června 2000

Provinciální konference

19. – 23. září 2000

Regionální konference ACS v Krakově


Zpravodaj Sdružení salesiánských spolupracovníků, Mezi lysinami 5, 147 00 Praha 4, tel. a fax 02/4022282,
e-mail: acscz@czn.cz, Internet: http://www.acsczech.cz

Sekretář provinciální rady: Pavel Dvořák, Dolnozahradská 2048, 767 01 Kroměříž,
tel. 0634/25432, e-mail: dvorak@ag.krm.czn.cz

Určeno pro informaci členů ACS

Vydává: provinciální rada ACS

Příspěvky zasílejte: Pavla a Jan Macounovi, V domově 57, 130 00 Praha 3,
tel. 02/66314255, e-mail: macoun@chmi.cz

Počítačová sazba a tato WWW stránka: Michal Syrový, Modrá 1977, 155 00 Praha 5 – Lužiny,
tel. 02/6510486, e-mail: syrovy@seznam.cz

Změny adres: Eva a Jiří Remešovi, Pirinská 3248, 143 00 Praha 4,
tel. 02/4015086, e-mail: jiri.remes@cnb.cz

Expedice do vašich rukou: Blanka a František Sedláčkovi, Lermontova 9, 160 00 Praha 6, tel. 3115896

Uzávěrka dalšího čísla je 26.5.2000.

Podávání novinových zásilek povoleno Ředitelstvím pošt Praha čj. NP 1644/1994 ze dne 21.7.1994