Bosco   ZPRAVODAJ
  1. Informace o stavu sdružení
  2. Formační záležitosti
  3. Organizační záležitosti
  4. Různé
  5. Ohlasy nad tím, co se kde stalo
  6. Osobní zprávy
  7. Úmysl modlitby
  8. Zprávy ze sal. rodiny (SDB, SHM, FMA, tisk) -
  9. Přílohy
  10. Kalendář, tyráž
*** Do našich častých diskusí o chudobě přispívá v Jankově postním úvodníku sám Don Bosko. A nijak se s námi nemazlí!
*** Opět nám přibyla tři nová místní společenství - tentokrát ve východních Čechách
*** Chystají se sliby v Havířově a v Brně-Žabovřeskách
***Můžete se začít přihlašovat na exercicie
*** Je sice nedlouho po vydání, ale už nám z nutnosti vychází první aktualizace jinak výborného adresáře
*** Praha má nového světícího biskupa!
*** Postně si zapřemýšlejte i pobavte se u příloh

"Pane, učiň, ať Tě nyní miluji, jako jindy miluji hřích!" (ruský anonym)

Milí Spolupracovnici
Jeden ze způsobů jak poznat Dona Boska, jsou i jeho dopisy. K problémům své doby zaujímal Don Bosko velice jasný postoj. Dokázal říct i velice tvrdou pravdu. Dnes mohou být palčivé jiné problémy, ale měli bychom k nim zaujímat jasný a Písmem inspirovaný postoj. Jasný postoj nám může způsobit i mnoho trápení - vzpomeňme si na svatého Vojtěcha - ale ze zkušenosti vím, že takoví lidé jsou potom na konci života spokojení a šťastní. Kéž bychom se i na tuto postní dobu, kterou nám Pán nabízí, jednou dívali na konci života spokojeně a šťastně.
V tomto příspěvku Don Bosko ukazuje konkrétně co to znamená, když mi něco přebývá.
Konference ke Spolupracovníkům ve městě Lucca - 8. dubna 1882
"Já říkám, že ten kdo nedává to, co mu přebývá, krade to Pánu!"
"Pojďme tedy k praxi. Někdo bude mít třeba tisíc franků příjmu. Osm set mu stačí na důstojné živobytí. Dvě stě, které přebývají, spadají pod slova: "Date elemosinam - dejte almužnu." Ale co nepředvídané výdaje, špatný výnos při žních, neúspěch v podnikání.... Budete však ještě tehdy živí? Pak ale Bůh, který vám pomáhá dnes, nepomůže vám zvláště proto, že to, co jste měli, dávali jste mu z lásky?"
Já tedy říkám, že kdo nedává to, co mu přebývá, krade to Pánu a říkám se svatým Pavlem: "regnum Dei non possidebit". - "Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení, ani zloději, ani lakomci, opilci, utrhači, lupiči nebudou mít účast v Božím království." (1Kor 6, 9-10). Avšak můj dům je v ubohém stavu, potřebuji v domě opravit některé věci a taky náš dům už není podle požadavků dnešní doby.
Když mi dovolíte, vstoupím do vašeho domu. Už tam vidím věci, které hledám a které nepotřebujete, zde je stůl a v zásuvce velice drahý příbor, jinde koberec, který je ještě dobrý. Nešlo by zaměnit tyto předměty a namísto ozdobených zdí a země obléci tolik chudých chlapců, kteří trpí a kteří jsou přece údy Ježíše Krista a Božím chrámem? Vidím zářit stříbro a zlato a dekorační předměty ozdobené brilianty. Vy čekáte až přijdou zloději a ukradnou vám to? Vy to nepoužíváte, ani to nutně nepotřebujete. Vezměte tyto všechny předměty, prodejte je a to, co za ně dostanete, dejte chudým: dáte je Ježíši Kristu a tak získáte korunu v nebi. Tímto způsobem podstatně nenarušíte svůj majetek, ani nedáte pryč to, co nutně potřebujete. Co ta skříňka tam, ta dobře zavřená? To není nic? Nechte ať se podívám. Podívejme se: několik tisíc zlatých napoleonských dukátů. Uchovávám je kdyby přišla nějaká nemoc. Pak mám souseda, který mě neustále obtěžuje a tak bych si chtěl koupit jinou usedlost a tak zlepšit rodinnou situaci. Ale toto je navíc, říkám vám to. Jste povinní vzít tyto peníze, které neslouží nikomu a udělat s nimi to, co nařizuje Ježíš Kristus. Chcete je uchovat? Tak jen je uchovejte. Přijde démon a z těchto peněz udělá klíč, aby vám otevřel peklo. Když chcete utéci před takovým neštěstím, následujte příklad svatého Vavřince a pomozte chudým. Když dáte potřebným ze svého, jako byste to vložili do rukou andělů, kteří z toho udělají klíč, aby vám otevřeli nebe v den vaší smrti. (MB XV, 525-526)
Tento text vyšel v Bollettino salesiano v květnu 1882. Jeden kněz z Bologne Donu Boskovi napsal dopis, ve kterém říká, že jeho názor nemá podporu u církevních otců. Don Bosko mu odpověděl článkem, který vyšel v červencovém čísle Bollettina.Tam nauka z konference byla potvrzena a podpořena tvrzením církevních Otců: "Nepřestaneme hlásat a psát se svatým Ambrožem... se svatým Augustinem... se svatým Bazilem Velikým... se svatým Tomášem: "Časné statky, které nám dává Bůh, třeba jsou sice toho, kdo je vlastní, ale co se týče používání, nejsou jenom jeho, ale těch, kteří je potřebují." Rok na to zmíněný kněz se znovu chopil pera a obvinil Dona Boska, že jeho názory se shodují s naukou komunistů.
Janko Ihnát

Milí spolupracovníci!Dne 13. února 2002
Srdečně vás všechny zdravíme v těchto zimních měsících z Kroměříže.
Přesto, že je ještě zima, rádi bychom vás "vytrhli ze zimního spánku" a vybídli k zamyšlení nad tématem naší konference.
To zní: "Známe a dokážeme pojmenovat skutečné problémy a radosti dnešních mladých lidí a učíme se, jak na ně reagovat?"
Některé toto téma možná dost překvapilo, ale i to je dobrý důvod k zamyšlení. Co očekávají, co potřebují dnešní mladí, co je těší a co trápí, čím žijí, v čem to mají těžší či lehčí než jsme to měli my...
A také jak na ni reagujeme: "To ta dnešní mládež! Má takové možnosti a neváží si jich! ..."
Ale i tato mládež potřebuje, abychom jí ukazovali hodnoty, které jsou trvalé, na kterých může stavět, hodnoty morální i duchovní. Svědčíme těmto mladým lidem o těchto hodnotách? Dokážeme jim je předat sympaticky, pro ně přijatelným jazykem a způsobem? Jaká je naše víra, jak se projevuje v každodenním životě, v práci, při jednání s lidmi, při výchově dospívajících, při plánování...? To vše mladí velmi citlivě vnímají.
Věříme, že tyto a mnohé další úvahy rozvinete na svých místních konferencích.
Přejeme vám, aby takto strávený čas sloužil ku prospěchu vám i celému sdružení.


1. INFORMACE O STAVU SDRUŽENÍ SALESIÁNSKÝCH SPOLUPRACOVNÍKŮ

Zpět nahoru na obsah.
1.1. Oznamujeme, že máme v provinciální radě ACS novou delegátku za FMA. Je to Hanka Koudelková, nyní sídlí v Brně-Žabovřeskách a nastoupila za Lídu Němcovou, která studuje v Benátkách. Takže Lídě děkujeme, Hanku vítáme a těšíme se na bohaté plody naší spolupráce.
1.2. Ve východních Čechách došlo k rozdělení velkého společenství. Provinciální rada schválila žádosti o vznik nových místních společenství:
1.3.
METUJE (bývalá skupina Náchodsko), s výkonem funkce delegáta souhlasí P. J. Kopecký st. Složení místní rady: sekretář - ing. M. Novák, rádce pro apoštolát - Milan Jandáček, rádce pro formaci - Helena Šikutová. S pokladnou místní radě pomáhá Marie Venclová, která nemá po slibech ACS.
PODORLICKO (bývalá skupina Rychnovsko), o delegátovi se jedná. Složení místní rady: sekretář - Václav Kubíček, rádce pro formaci - Marie Pomikálková, rádce pro apoštolát - Roman Barabáš.
HLINECKO, s výkonem funkce delegáta souhlasí P. Jiří Štorek. Složení místní rady: sekretář - Zdenka Málková, rádce pro formaci - Bohumil Matula, rádce pro apoštolát - Věra Matulová, pokladník - Svatava Havlíčková. Jako tiskový mluvčí pomáhá místní radě Vladimír Malý, který nemá sliby ACS.
K panu provinciálovi putují žádosti o schválení delegátů a my ostatní se za nově vzniklá společenství modlíme.
1.4. Provinciální rada projednala také žádost místního společenství Praha - jih o ustanovení místního společenství Praha - Botič. Doporučuje, aby celá záležitost byla znovu projednána v místním společenství Praha - jih s cílem dosáhnout jednoty a uklidnění vztahů tak, aby dělení proběhlo ve svobodě a lásce. Navrhuje, aby se jednání zúčastnil také delegát P. J. Ihnát a sekretář Pavel Dvořák.
Jana a Pavel Dvořákovi


2. FORMAČNÍ ZÁLEŽITOSTI

Zpět nahoru na obsah.
2.1. Don J. Vecchi odešel ke svému Pánu, ale nám tu ještě zanechal Slovo hlavního představeného na rok 2000 (Strenna 2000) z 31. 12. 2001. Má název Duc in altum (Zajeď na hlubinu) a v návaznosti na slova Svatého otce vyzývá k prohloubení duchovního života a navázání pevnějšího kontaktu s Kristem. Na širém moři současné civilizace se lze udržet právě jen při "zajetí na hlubinu", to znamená začít znovu od Krista!
Dokument je vystaven na web straně SDB a mají ho také všichni provinciální rádci. U nich je k dispozici i pro vás.
2.2. V nově vysvěceném kostele sv. Jana Boska v Havířově-Šumbarku se uskuteční dne 6. 4. 2002 spolupracovnické sliby. Po místní dopolední duchovní obnově a obědě začne slavnostní mše sv. se sliby ve 14,00 hodin. Další organizační i místopisné informace poskytnou L. a J. Hoňkovi z Havířova.
Další sliby by měly proběhnout při provinciální pouti salesiánské rodiny 25. 5. 2002 v Brně-Žabovřeskách.
2.3. Provinciální rada schválila na základě žádostí z místních rad ke spolupracovnickým slibům tyto aspiranty:
2.4. Blahopřejeme a provázíme je modlitbami. P. J. Ihnát předložil Návrh témat na seminář o formaci: Praha 6-8. 12. 2002, Brno 22-24. 11. 2002 a také přednášející.
  1. Obecný úvod k formaci. Duchovní život co to je? Salesiánská spiritualita a jiné spirituality. Krize v duchovním životě: Ztráta intelektuálních, morálních a citových iluzí. Krize a její řešení. Michal Kaplánek
  2. Duchovní vedení: Historie, vlastnosti duchovního vůdce, komunikace při vedení, postoj vedeného. Janko Ihnát
  3. Mezilidská komunikace: PhDr. Marie Lhotová - Vojta Sivek
  4. Duch svatý u Dona Boska, v dějinách Salesiánské Společnosti. Nutnost přítomnosti Ducha Svatého v srdci člověka pro duchovní život. Zkušenost Ducha Svatého v dějinách Salesiánské Společnosti. ThDr. Lic. Pavel Čáp


3. ORGANIZAČNÍ ZÁLEŽITOSTI

Zpět nahoru na obsah.
3.1. V Hroznové Lhotě se sešla provinciální rada s místním společenstvím Slovácko a jeho delegátem P. J. Žaludou. Diskuse byla živá, formačních materiálů duchovních, tekutých i jedlých také dost. Slavení mše svaté v originálně výtvarně pojatém kostele bylo pro všechny velkým zážitkem. Děkujeme mnohokrát za vlídné přijetí na faře i v rodinách.
Výzva! Provinciální rada žádá všechny, kdo chtějí cokoliv projednat na provinciální radě, aby zaslali materiály (žádosti) aspoň 3 týdny před jednáním provinciální rady. Její členové musí mít čas na obstarání informací a podkladů k jednání.
3.2. Dostává se vám do ruky nabídka duchovních cvičení pro rok 2002. V seznamu je celkem 23 termínů - první z nich je naplánován již koncem dubna. Chtěl bych poprosit všechny, kteří mají o tento termín zájem, aby se mi hlásili co nejdříve - třeba i samostatně, aby bylo dost času na zpracování požadavku.
Vzhledem k tomu, že v loňském roce 47 procent přihlášek na DC přišlo pouze s jedním termínem, apeluji na všechny, aby tuto možnost využívali pouze v krajní nouzi. Současně bych byl rád, aby v takovémto případě u požadovaného termínu byl uveden důvod, proč nemůžete záložní termín použít. Problém je v tom, že kapacita jednotlivých míst není nafukovací a je třeba při rozhodování brát v úvahu i závažnost důvodů, které vás nutí jet právě na daný termín a dané místo (obliba jistého kněze či spolupracovníka není asi ten nejzávažnější důvod).
Děkuji za pochopení. Honza Macoun
a) Sekretáři místních rad pošlou do 22. 3. 2002 Janu Macounovi (adresa na zadní straně Zpravodaje) termíny - i náhradní, na které se hlásí členové jejich místního společenství!!! Prokažte ohleduplnost k organizátorům a dodržte termín!
b) Kvůli odstranění nebo aspoň omezení organizačních zmatků a určité nezodpovědnosti účastníků Každý ředitel jednotlivých termínů exercicií je povinen zaslat 3 TÝDNY PŘED ZAČÁTKEM EXERCICIÍ dispozice k duchovním cvičením všem účastníkům termínu, který vede! Účastníci jakýmkoliv způsobem (písemně, telefonicky, e-mailem) potvrdí závazně svou účast! Jinak se s jejich účastí nepočítá!
IDSpol. Termín   MístoExercitátorŘeditelPočetKo-jenciPoznámka
110324.-28.4Kostelní VydříP. F. BlahaD+M Ovečkovi200 
210315.-19.5.PříchoviceP. J. Kopecký st.M+P Macounovi200přednostně pro osoby ve formaci
370122.-26.5.Dolní Moravice (u Rýmařova) I+P Kvapilovi25 cena za ubytování asi 40Kč/den
410122.-26.5.SmečnoP. J. Vývoda 162"1200Kč/osoba - celodenní strava, 4 lůžkové pokoje
570112.-16.6.PačlaviceP. FilipecM+L Hermanovi302cena za ubytování 30Kč/noc
610212.-16.6.Praha, kapucínský klášterP. J. Ihnát 30 1300,-Kč/osoba
770319.-23.6.LuboměřP. V. FilipecP Šablatura200 
820126.-30.6.LipinyP. J. ŠplíchalJ+J Koláční20  
91053.-7.7.Praha, JabokJ.Vývoda,J.Šplíchal 20možno 
101043.-7.7.Praha, kapucínský klášterP. J. Kopecký ml. nebo P. P. HertlB+F Jakubcovi252platí se záloha, cena:1lůžkový pokoj 1.530,-; 2lůžk.pokoj 1.290,-; 3lůžk.pokoj 1.210,-; 4 a 5lůžk.pokoj 1.200,-
11CSFmn 9.-14.7.Svatá Hora U PříbramiAndrea FragaJ.Němcová
+I.Pilíková
120250-300 Kč/osoba/den
1270410.-14.7.HodoňoviceP. L. HubáčekM+L Žídkovi180 
1310224.-28.7.HejniceP. V. EliášV Tošovský352800,-Kč/osoba
1410324.-28.7.LipinyP. M. KaplánekB+J Šárkovi20  
1550324.-28.7."Mendrika (Svitavy, Litomyšl)P. J. IhnátD+J Štanclovi200"200Kč/osoba/den; přednostně pro osoby ve formaci
1630331.7.-4.8.Klášterecká JeseňP. J. TrochtaM+M Křenkovi151jídlo: 100 Kč/den
1750131.7.-4.8.Rychnov nad Kněžnou E+R Barabášovi201"strava cca 300Kč/osoba; ubytování 50-65Kč/noc
1870514.-18.8.FryštákH. KoudelkováL+J Görigovi252cena (plná penze): 210,- Kč/ osobu a den + jednorázově 50,- Kč za lůžkoviny
1960414.-18.8.Jaroměřice nad RokytnouP. P. BaranJ+E Švandovi20 jiné téma
2070214.-18.8.Velké Karlovice"P. P. Kopřiva, P. J. TrávníčekD+L Podešvovi150zaměřeno na sebepoznání a rozvoj osobnosti formou her a tvořivých aktivit (jiní lidé než vloni)
2160621.-25.8.Jaroměřice nad RokytnouP. J. Daněk 20  
2210521.-25.8.Sv. Jan u TelčeP. F. Blaha"M+S Marešovi, Z+J Podvalovi"150 
2360511.-15.9.Kostelní VydříP. J. DaněkL+J Jenišovi20 600,-Kč/osoba
2470418.-22.9.Stará VodaP. V. SivekH+P Ptáčníkovi201 
2570227.8.-31.8.VidčeP. V. GlogarJ+J Cahlovi201 
Poznámka: Termín č. 11 není pořádán ACS, ale fraternitou FCSMN, která nabízí část svých míst (12) členům ACS. To znamená, že se exercicií zúčastní i lidé spojení s fraternitou, kteří nejsou spolupracovníky. Program je více zaměřen na modlitbu a kontemplaci. Je také o den delší než je obvyklé. Bližší informace vám podá Jiřina Němcová, Rezlerova 272, 109 00 Praha 10, tel. 02/786 00 30.
3.2.1 Drazí kamarádi,
duchovní cvičení, aneb chcete-li exercicie, považuji za jeden z velkých darů i pro salesiánské spolupracovníky. Možnost odložit starosti všedního dne a spočinout na několik (byť málo) dnů v klidné oáze Božího slova a rozjímání, navíc s přáteli stejného duchovního zaměření, chápu jako těžko nahraditelnou věc. Bez duchocvik bych možná dnes nebyl ani spolupracovníkem salesiánským, ani žádným jiným.
Při každé takové akci je zjevně zapotřebí i určité organizační zázemí, které nám zabezpečují ředitelé. Kdo to již dělal, ví, že určité množství práce je s organizací i v nejpříznivějším případě "luxusního" exercičního domu, kde se vaří, není nutné mýt se ve škopku na zahradě, kde každý má svůj pokojík a exercitátor připraví všechny materiály až pod nos. Uvědomujeme si asi všichni, že ředitelování na cvíčkách je také určitá forma apoštolátu a nepředpokládám, že by někdo vědomě znevažoval úsilí někoho, kdo jim dobrovolně a bezplatně věnuje svůj čas.
Ačkoliv považte, co myslet o tom, když se na termín přihlásí řekněme přes dvacet lidí a do týdne před konáním se jich polovina odhlásí. A to ještě kdoví, jestli všichni ze zbytku opravdu přijedou. V některých lépe vybavených místech, kde je zajištěno vaření a funguje je to bez dotace, tj. musí si tam vydělat alespoň na náklady, je ale potřeba zaplatit určitou celkovou cenu za pobyt bez ohledu na počet strávníků. Co s tím? Buď přítomní doplatí částečně i za nepřítomné. Může to také zatáhnout ze svého "bohatého" rozpočtu i pořádající společenství. Nabízí se též možnost termín zrušit a šetřit tím mimo jiné i čas brášky salesiána, který ho určitě využije jinak užitečně.
Chápu, že se může leccos stát - nemoc, náhlé pracovní povinnosti, či co jiného. Ale že by se to najednou přihodilo polovině lidem a v rodině navíc oběma manželům? Možná bude rozdíl v tom, když cvíčka beru jako nutnou povinnost a pak mi každý důvod ke zrušení přijde vhod, nebo jako nezaslouženou povinnost, na kterou se možná i těším (?) a které (ve svobodě) podřídím svůj kalendář. Ačkoliv nejsem ředitelem termínu, který pořádá naše společenství, upřímně mě vytočilo, když jsem slyšel, jaké torzo zbylo z původně přihlášených.
Přemýšlel jsem, zda by se k tomu nedalo postavit nějak jinak, když to nejde přes odpovědnost. Co takhle přes peníze? Oni jsou sice fuj, ale musí se mnohdy zaplatit, aby se dalo na DC jet. Navrhuji, aby každý zaplatil do provinciální kasy kromě běžného příspěvku i "zálohu" na finanční zajištění svého místa na duchovních cvičeních. Mohly by to být průměrné náklady na jedno místo. Nebo minimální. Dál jsem to nedomyslel. Nechci to komplikovat nebo z toho dělat komerční záležitost. Chtěl bych jen chránit kapsu nás všech před možnou, bojím se napsat to slovo, nezodpovědností některých jedinců (snad se nikdo ve svobodě neurazí).
Moje zážitky z letošních duchovních cvičení jsou zcela čerstvé a doufám, že mi dobité baterky dlouho vydrží. Poznal jsem zase další prima spolupracovníky. Přeji vám z celého srdce požehnané prožití letošních duchovních cvičení a s těmi z vás, které ještě neznám, se těším na seznámení možná na příštích cvíčkách.
Standa Čihák
Spol. Praha - Dolní Počernice
PS: Děkuji všem exercitátorům, ředitelům i dalším organizátorům duchovních cvičení.
PPS: Tenhle článek jsem psal po loňských DC 2001. Mezitím jsem vychladl a taky se dověděl, že provinciální rada nezakazuje pořádajícímu společenství vybírat zálohu, pokud je to třeba. Nicméně doufám, že obsah mého příspěvku po půl roce neoschl. A zvláště teď, když se jistě většina z nás již těší na letošní cvíčka. Jo a srdečně vás zvu na termín od 3. do 7. července do Prahy ke kapucínům na námi pořádaný termín. Prostředí promodlené, strava teplá, ubytování komfortní. Zálohu rozhodně vybíráme. Musíme ji také kapucínům zaplatit.
3.3. Milí přátelé,
s minulým číslem Zpravodaje se vám dostal do rukou i nový Adresář salesiánské rodiny. Bohužel nikdo není dokonalý (a já už vůbec ne) a do Adresáře se vloudilo několik chyb. K tomu se přidružily změny v číslech a mailech, ke kterým došlo v průběhu měsíce od vydání Adresáře. Proto považuji za vhodné uvést tyto věci na pravou míru. Současně se omlouvám těm, jejichž údaje jsem špatně zpracoval a prosím o zaslání upozornění na další dosud neodhalené chyby.
Honza Macoun
PODĚKOVÁNÍ: Provinciální rada vyslovuje velký dík H. Macounovi za zpracování adresáře. Oceňuje inovaci v podobě redukce kolonek manželských párů a přidává se k mnoha kladným reakcím všech, kdo s adresářem pracují (chválí ho nejen členové ACS, ale i SDB a FMA).
Změny a opravy Adresáře:
Tato rubrika bude na návrh H. Macouna pravidelně vycházet v každém Zpravodaji alespoň v době přečíslovávání telefonů. Záleží ovšem na nás, zda do této rubriky potřebné údaje H. Macounovi poskytneme. Jedině tak můžeme držet adresář v aktuální podobě.
NOVÉ ÚDAJE:
Jindřich Čáp: SDB, e-mail: jindra.cap@centrum.cz
Josef Glogar: SDB, TM: (0724) 071138
Jan Horák: SDB, e-mail: farnost_viden@msn.com
Jan Horký: SDB, e-mail: zany@sdb.cz
Jiří Kopic: SDB, e-mail: velehrad@virgilio.it
Jiří Křemeček: SDB, e-mail: kremecek@sdb.cz
Martin Mališka: SDB, e-mail: martin.maliska@worldonline.cz
Petr Matula: SDB, TM: (0724) 230719
Pošta Severin: SDB, e-mail: severin@sdb.cz
Pavel Strejček: SDB, e-mail: strejcek.pavel@quick.cz, TM: (0602) 760485
Jiří Svoboda: SDB, TM: (0604) 188676
Jaroslava Šmídová: ACS, TZ: (02) 24968179, TM: (0776) 760205
Jaroslav Vracovský: SDB, TM: (0732) 951497
ZMĚNY ÚDAJŮ:
provincie: e-mail: provinc@sdb.cz (Adresář str. 3)
Kazanlak: T: (00359.431) 62115 (Adresář str. 4)
Prostějov: F: (0508) 344110 (Adresář str. 6)
vikář provinciála František Blaha: T: (02) 83029346 (Adresář str. 3)
kontakt na ACS v záhlaví jsou chybně uvedeny telefony (Adresář str. 9)
Cúthovi: ACS, prosím používejte pro kontakt s námi pouze adresu cuthovi@quick.cz
Fuchsovi: ACS, TD: (02) 72914528
Holubovi: zrušen telefon domu 02/20610052. Ostatní platí. K Holubovům domů se dovoláte na číslo Jirky do zaměstnání.
Zdeněk Fuchs: ACS, TZ: (02) 57216147, FZ: (02) 57215123
Jan Ihnát: SDB, e-mail: janko@sdb.cz
Jirsovi, Marta a Michal: Sejbalove 888, Praha 5, 152 00. TD 02/51812862
Klára a František Kudrnovi: ACS, TD: (02) 72933471
Jan Rabiňák: ACS, TZ: (02) 6191 0045, 6191 0081, 6191 0182. Fax : (02) 6191 0045.
Zbyněk Schneider: SDB, adresa: Revoluční 98, 312 07 Plzeň - Lobzy
T: (019) 7266953, TF: (019) 7450503
Pavel Šablatura: ACS, e-mail: pavel.sablatura@tiscali.cz
Jan Šerý: ACS, e-mail: jan.sery@tiscali.cz
Lubomír Štula: SDB, e-mail: svetlo@maticecm.cz, l.stula@maticecm.cz
Pavel Ženíšek: SDB, TM: (073) 2878466, e-mail: pavelzenisek@yahoo.com
VYMAZAT:
Petr Chovanec: SDB, e-mail: Piero@czn.cz
3.4. Provinciální rada opět vyhlašuje soutěž o apoštolátní projekt roku 2002. Vítězný projekt obdrží dotaci 20 000 Kč. Přihlášky zasílejte do 30. 3. 2002 Pavlu Dvořákovi na formuláři, který místní sekretáři obdrželi se zápisem.
3.5. Připomínáme, že do 20. 3. 2002 mají proběhnout místní konference a do 30. 3. 2002 mají být jejich výsledky sděleny P. Dvořákovi
3.6. Propagační letáčky ACS by většina z vás již měla mít. Pokud tomu tak není, obraťte se na P. Hanáka.
3.7. P. Janko Ihnát již vypálil CD se základními křesťanskými a salesiánskými materiály. Postupně je distribuuje do všech místních společenství.


4. RŮZNÉ

Zpět nahoru na obsah.
4.1. Náš delegát P. J. Ihnát vjížděl na koni bez sedla z vedlejší cesty na hlavní silnici, obdivoval krásy krajiny, když vtom zezadu přiběhl pes, kůň vyhodil zadníma nohama a Janko si pádem na silnici zlomil žebro. Zlomenina je (dlouho) bolestivá. Mysleme na něj v modlitbách.
4.2. Milí přátelé,
spolupracovníci z Havířova Vám přejí do Nového roku 2002 ze srdce všechno dobré a hojně milostí do další práce..
S pomocí Boží, Panny Marie, Don Boska a kardinála Trochty se nám podařilo dokončit výstavbu kostela sv. Jana Boska v Havířově. Jeho posvěcení se bude konat 23. února v 9:30. Srdečně Vás zveme a těšíme se na setkání s Vámi.
přátelé díla Dona Boska a spolupracovníci z Havířova
Poznámka: Zde bohužel toto oznámení vyjde pozdě, ale naštěstí jste přes své provinciální rádce obdrželi letáček s pozvánkou na posvěcení kostela už kolem 15. února. Kdo nestihne posvěcení kostela, podívá se do Havířova jistě na spolupracovnické sliby 6.4. 2002
4.3. V létě můžeme nejen cestovat a poznávat, ale také pomáhat
(...a při tom cestovat a poznávat)
Mezinárodní organizace IBO (Internationale Bouworde - mezinárodní stavební řád) vznikla před půl stoletím. Jejím zakladatelem je vlámský kněz P. Werenfried van Straaten, který byl v tu dobu proslulý svým bezmezným nasazením v oblasti humanitární pomoci. Ve své knize "Sie nennen mich Speckpater" (Nazývají mne otec-slanina) z r. 1961 na straně 80 vzpomíná na inspiraci k založení této organizace, zabývající se humanitární pomocí formou výstavby:
"První popud ke vzniku stavebního řádu spočíval jistě v setkání, které jsem měl s malým děvčátkem v uprchlickém táboře. Dal jsem tomu dítěti svatý obrázek a řekl, aby si ho doma pověsila na stěnu. "My ale žádnou stěnu nemáme, velebný pane!?" odpovědělo děvčátko.
Tato drobná příhoda měla však dalekosáhlé následky. Hned ten rok zakladatel zmobilizoval studenty - seminaristy, kteří se v době prázdnin proměnili v kopáče i zedníky a vybudovali první domy pro lidi bez střechy nad hlavou. Brzy nato se k nim přidali další studenti i nejširší vrstvy obyvatel a tak se rozběhlo dodnes činné hnutí dobrovolníků.
Z Belgie, kde je až dosud centrála IBO, se tato organizace rychle rozšířila do většiny zemí Evropy. IBO je členem "Coordinating Committee for International Voluntary Service" při UNESCO.
Za 50 let své existence vyslala již statisíce dobrovolníků na pomoc při výstavbě nebo opravách charitativních objektů, sakrálních objektů, obydlí pro chudé a mnohočetné rodiny, pro minoritní vrstvy obyvatelstva, při výstavbě kluboven a středisek mládeže a dalších bohulibých staveb.
I v České republice pomáhali dobrovolníci IBO na mnoha projektech, například:
IBO hledá a vybírá vhodné projekty a organizuje potřebné dobrovolníky na pomoc při jejich realizaci. V roce 2001 to bylo 158 projektů v nejrůznějších zemích.
Dobrovolníci pracují zdarma, pouze za stravu, ubytování a možnost kulturního poznání. Stravu a ubytování jim poskytují organizátoři projektu, kteří zajistí stavební materiál i potřebné nářadí a připraví vhodnou možnost využití volného času dobrovolníků.
Je několik typů dobrovolné pomoci:
Jednotlivé turnusy jsou organizovány převážně na dobu tří týdnů, což je po zkušenostech optimální čas na to, aby se skupina o počtu 6-12 lidí dokonale sehrála.
V minulém roce byly organizovány projekty v Rakousku, Albánii, Bulharsku, Bosně a Hercegovině, Belgii, České republice, Slovensku, Dánsku, Francii, Maďarsku, Chorvatsku, Itálii, Litvě, Moldavsku, Portugalsku, Polsku, Rumunsku, Rusku a Ukrajině.
Kontaktní adresa pro zájemce - dobrovolníky:
Ing. arch. DI Martin Tomešek
Sokolská 517, 468 22 Železný Brod, Tel./fax: 0428-389572
E-mail: arch.tomesek.zb@iol.cz
4.4. Přátelé,
v měsíci lednu vychází knížka o životě některých našich starších salesiánů. Jedná se o sedm krátkých portrétů těch, kteří mnohé z nás v minulých letech formovali a ukazovali nám směr. Knížka se jmenuje Veteráni v bitvách o duše a pokud nás ti, které chceme ještě oslovit neodmítnou, bude mít možná v budoucnu pokračování. Pokud Vás zajímají životní osudy P. K. Tinky, P. K. Divoše, pana V. Zuchnického, P. J. Zerzána, P. Jar. Kopeckého, P. J. Pekárka a P. F. Míši, máte možnost poznat je blíž.
Cena bude předběžně asi 148 Kč. Cena pro distributory, případně knihkupce: 110,- Kč Bližší informace nebo objednávky: Jiří "dědek" Fliedr, tel. (0642) 205 313
Jiří Miček (společenství Vsetín-Brumov)
tel. (0603) 842556, (0657) 613297 jirimicek@volny.cz
Poznámka redakce: knihu je možno objednat i u Petra Hanáka
4.5. Milí bratři,
doporučujeme knihu Josefa Dolisty, která vyšla v Karmelitánském nakladatelství pod názvem "Misijní úsilí církve". Kardinál Tomko, bývalý prefekt Kongregace pro misie, ji již přečetl, a napsal Josefovi mimo jiné toto: "Milý Otče, ďakujeme Vám za knihu, ktorú ste mi nedávno poslali a za Vaše úsilie rozšíriť misijnú myšlienku. Váš v Pánovi - Jozef kard. Tomko."
VZ SDB 2002/01
4.6. Kongregace sester salesiánek (FMA)
hledá pro Církevní dívčí internát v Hradci Králové
VYCHOVATELKU.
Naše výchovné působení vychází z preventivního systému sv. Jana Bosca, který je založen především na rozumu, náboženství a laskavosti.
Požadavky:
Ubytování je možné.
Zájemkyně nás mohou po telefonické domluvě navštívit v týdnu od 11.2. - 15.2.2002.
Zdenka Švédová FMA Mgr. Petra Balášová
hlavní vychovatelka CDI ředitelka CDI    
CDI, Denisovo náměstí 172, 500 04 Hradec Králové, tel: 049/553 84 63,
e-mail: CDIHK@volny.cz


5. OHLASY NAD TÍM, CO SE STALO

Zpět nahoru na obsah.
5.1. Společenství ŠOP prožilo v termínu od 10. do 13. 1. 2002 prodloužený víkend na chalupě Stará Voda v Jeseníkách. Zúčastnilo se 15 dospělých, 22 dětí, 2 psi a 5 rybiček.
Každý podle svých schopností užíval zimních radovánek (lyžování na Myšáku, v Karlově, bobování za chalupou, bruslení ve Světlé Hoře). V sobotu jsme se zúčastnili mše svaté v Karlově Studánce. Na tuto mši jsme se sjížděli ze všech možných přístupových cest a nakonec jsme se v jejím průběhu všichni sjeli. Velkým zážitkem bylo spatření vysoké zamrzlé fontány. Po té co jsme uložili děti ke spánku, jsme se navzájem sdíleli, hráli hry, prochlazení léčili slivovicí a nad ránem chodili spát. Vše uteklo jako voda a už se těšíme na další rok.Za všechny Hermanov
5.2. Kulturně nabitý program v obci Brňany v průběhu 8 dnů v druhé polovině měsíce ledna roku 2002
Začalo to v sobotu 19. ledna 2002, jako obvykle na sále restaurace "Perla", VIII. Obecním plesem. O víkendu, týden před tím, učinili zastupitelé obce pozvání jednotlivých občanů s natištěnými pozvánkami. V úvodu Obecního plesu přivítal starosta obce Petr Paul všechny přítomné a představil kapelu p. Honců, která se pravidelně jedinečně zhostí dobré zábavy v průběhu večera. Starosta dále poděkoval všem přispívajícím sponzorům do tomboly a popřál příjemnou zábavu. O obsluhu bavících se v tomto roce staral nový hostinský Eda Hruška se svými spolupracovníky. Fůra dobré nálady trvala až do tří hodin ráno, takže ti, co odcházeli tzv. "s bubny a basou", zaléhali do svých pelechů po čtvrté hodině ranní.
O necelý týden později, v pátek 25. ledna 2002 se těšily tytéž prostory z účastníků tzv. Farního plesu s bohatým zpestřením v průběhu večera. Doksanský premonstrát P. Benedikt spolu s vedoucím litoměřického knihkupectví "Jonáš" Luďkem Maškem, zahájili v pořadí již druhý Farní ples slavnostním přípitkem - becherovkou či citrusovým fernetem pro všechny přítomné. O možnost vyžití ve standardních tancích včetně lidového pojetí se postaral především hudebník p. Ladislav Janda z Roudnice nad Labem. V moderní hudbě excelovala oblíbená Litoměřická formace AYYETO pod vedením pracovníka českého rozhlasu v Ústí nad Labem Miroslava Zimmera. Obě hudby se pravidelně střídaly a přestávky byly využity k předtančení slavnostního waltzu a ča-či, posléze k taneční soutěži a legrační soutěži na čas - vytvořit z partnerky mumii prostřednictvím omotávání toaletního papíru partnerem. Bohaté tomboly u obou plesů tvořily příjemné zákoutí v předsálí a poblíž barového pultu.
A do třetice pouze o 12 hodin později, tedy v sobotu 26. ledna 2002 o 14. hodině se konal již po několik let pořádaný Dětský maškarní karneval. Na úvod po přivítání a popřání výborné zábavy pro ty nejmladší obyvatele obce, jejich rodiče a prarodiče, shlédli všichni přítomní předtančení ča-či - latinsko-amerického tance, pocházejícího ze zemí s tradičními velkolepými karnevaly. O vlastní kulturní program se tentokrát staral známý komik a bavič František Budín v pořadu "Cirkus jede". Tříhodinový maraton zábavy byl složený z reprodukované taneční hudby převážně s dětskou tématikou, která dokáže děcka na parketě nadchnout a rovněž z jeho kouzelnického představení s velkým množstvím rekvizit včetně živých bílých holubiček a zajíčků. V průběhu tohoto zábavného odpoledne nechyběla ani taneční soutěž s nafukovacími balónky či tradiční soutěž se židlemi. Odměny tvořilo převážně zboží z papírnictví a i ti co nevyhráli, byli v prů-běhu odpoledne obdařeni pestrobarevnými nafukovacími balónky pro vytvoření správného karnevalového prostředí.
Dobrovolné vstupné pro Dětský maškarní karneval a lidové vstupné ve výši 40 Kč u obou výše uvedených plesů dávají předpoklad obyvatelům obce, přilehlého okolí, ba i vzdálenějším ctitelům dobré zábavy, účastnit se v plné míře.
S tzv. troškou do mlýna přispěly k těmto akcím spolupracovnické současné a budoucí rodiny Dona Bosca působící kolem diecézního města Litoměřice, oázáci vychovaní P. Rajlichem a skvělá tanečnice fandící Schonstadtskému hnutí působícímu v naší zemi kolem poutního mariánského místa Rokole u Nového Města nad Metují. A tak ať Duch svatý vane i nadále ve všech možných iniciativách, ač různě pestrobarevně působících, ale ve vzájemné jednotě, jako kvas a sůl, pro společný vztah s těmi, kteří třeba ještě neměli bližší příležitost poznat samotného Tvůrce a Lásku ve svých bližních.
K tomu všemu zajisté přispívají i kněží a řeholnice z Polska a Slovenska jako misionáři v duchovním kamenolomu diecéze.
Brejchovi
5.3. Nebeské narozeniny Dona Boska se slaví v celé salesiánské rodině. Ty, které proběhly letos v Praze-Kobylisích, měly netradiční náplň. To, že se zúčastnily různé větve salesiánské rodiny z různých míst a začínalo se mší svatou, celebrovanou p. provinciálem a koncelebrovanou mnoha salesiány, bylo ještě obvyklé. Ale po ní následoval koncert Spirituál kvintetu. V divadle nabitém až po střechu zněly důvěrně známé i novější "fláky" této známé kapely. Její vedoucí vyzval (jak to dělává) při jedné písni posluchače, aby zpívali s nimi. To ovšem netušil, na jaké publikum zde narazil. Divadlo hřmělo textově, intonačně i rytmicky bezchybným zpěvem. Po skončení písně p. Tichota pravil: "My tu vlastně vůbec nemusíme být. Obstaráte si to klidně sami." Také I. Budweisserová prohlásila, že se cítí poněkud zbytečně. Snad tedy došlo aspoň trochu mnoha přítomným dětem, co na těch "vykopávkách", jak se o kapele vyjadřují, pořád všichni máme.
No a po koncertě ještě následovalo nezbytné občerstvení a hojné proudění po chodbách areálu, aby člověk stihl "pokec" s co nejvíce lidmi. Děkujeme místním společenstvím Praha-sever za přípravu této skvělé akce.
Irena Pilíková


6. OSOBNÍ ZPRÁVY

Zpět nahoru na obsah.
Naši milí,
Rádi bychom vám potvrdili informace, které se k vám již zřejmě dostaly, a to:
  1. dne 16. listopadu loňského roku se nám narodil syn
  2. přestože se narodil předčasně, je úžasný
  3. jmenuje se Štěpán
  4. přestože je úžasný, je třeba jeho dokonalost ještě znásobit
  5. jmenuje se Chytrý
  6. znásobení jeho dokonalosti proběhne dne 13. ledna letošního roku, a to formou křtu
  7. křest se konal u sv. Terezičky v Kobylisích, a to při mši svaté v 10,30 hod
Michaela Chytrá - sestra, Monika Chytrá- sestra, Václav Chytrý - bratr,
Hana Chytrá - matka, Michael Chytrý - otec
*** Dne 15. 1. 2002 přišel na svět Filip Teleky. Narodil se v sedmém měsíci, je stále v lékařské péči, ale jeho stav je stabilizovaný. Dana, Robert, Terezka a Mareček Teleky.
*** S velkou radostí oznamujeme narození syna Michálka (3560 g, 50 cm, 17.1.2002).
Martina a Roman Mončekovi
*** S radostí oznamujeme všem, které to zajímá i nezajímá, že jsme přijali do naší rodiny fungl nového syna Petra. Abychom se vyhnuli porodním bolestem, dětským nemocím a rané pubertě, uvítali jsme jeho věk dvacet let. Touto událostí se prudce zvýšil vliv mužského ega v naší rodině z 29 % na 38 %. Boženka a Jiří Šárkovi


7. ÚMYSL MODLITBY

Zpět nahoru na obsah.
Obecný:
Konkrétní:


Zprávy ze salesiánské rodiny

Zpět nahoru na obsah.
P. Karel Herbst, SDB
*** Praha má nového světícího biskupa!
P. Karel Herbst, SDB - životopis
Už v době teologických studií poznal kongregaci salesiánů, jejíž posláním je výchova mládeže. Věčné sliby složil tajně v r. 1976. Až do roku 1986 organizoval neoficiální prázdninové pobyty pro chlapce z křesťanských rodin, tzv. "chaloupky".
V roce 1986 obdržel opět státní souhlas k výkonu duchovenské činnosti. V letech 1986 - 1989 působil jako administrátor farnosti ve Starém Sedlišti na okrese Tachov a potom do září 1990 jako administrátor ve Všetatech. Potom se stal ředitelem obnovené-ho řeholního domu salesiánů v Praze-Kobylisech a současně spravoval tamní farnost. Později se zapojil také do diecézní pastorace mládeže. V letech 1997 - 2000 působil z pověření kardinála Vlka jako spirituál v pražském arcibiskupském semináři. Od 1. 9. 2000 působí jako administrátor farnosti ve Fryštáku u Holešova. Současně zastával také významné funkce v české provincii salesiánů - od r. 1995 do r. 2001 byl delegátem pro formaci a od r. 1996 členem provinciální rady.


Z Vnitřních zpráv SDB:
*** Don Bosco z balkánského Východu neboli Ikona "Svatý Jan Bosco, otec a učitel mládeže"
Celosvětová salesiánská rodina byla obdarována prostřednictvím naší provincie novým portrétem Dona Boska. Jinými slovy: Po prvé v dějinách vstupuje do současného světa nový "portrét" Dona Boska. Není to však nějaký nový nám dosud ještě neznámý portrét jeho vnější tělesné podoby. Tentokrát jde o zcela jiný. Je to "portrét", který zobrazuje světcovu duši neboli jeho Bohu připodobněnou přirozenost. Tím novým portrétem je z balkánského Východu vzešlá
Ikona "Svatý Jan Bosco, otec a učitel mládeže".
Ikona je výsledkem dialogu salesiánů s pravoslavným Východem a také naopak. Oproti bezpočtu fotografických a malovaných či kreslených portrétů Dona Boska tato nová ikona zachycuje světcův vnitřní svět, jeho neviditelnou duši, do níž nepozorovaně vstoupilo Boží království (Cvetomira). Ikona je opět od naší odvážné a hluboce věřící Cvetomiry Cvetkovové z Kazanlaku.
Tato Ikona je ikonou základní a to ze dvou důvodů:
Rozměr všech ikon je 47×26 cm. Tvar desky včetně rozměrů je shodný s tvarem a rozměry ramen ikonového kříže "Strom života".
Je pro nás velkým povzbuzením a též radostí, že právě v roce 25. Generální kapituly vstoupí tento nový "portrét" Dona Boska do dějin celé salesiánské rodiny. Tato nová Ikona byla v Kazanlaku ofotografována a vytištěna na Kalendáři 2002. Jelikož každý nemá možnost shlédnout originál, připojuje se popis Ikony a výklad symboliky. Tím je možno rozjímat o životě a díle Dona Boska také jednou jinak.
Už úvodem je třeba upozornit na to, že nejdůležitější je na ikoně tvář a vše ostatní slouží k jejímu zvýraznění a vyjádření. Avšak na ikonách světců nejsou zobrazeny tělesné proporce ani podoba obličeje, které dotyčný světec za svého života měl. To by mohlo odvést pozornost od vlastní duchovní skutečnosti, jež má ikona zvěstovat. Navíc je třeba dodat, že ve stavu blaženosti nikdo nemá svou lidskou podobu, protože je podobný Bohu. Malíř ikon musí vyjádřit nikoli tělesný, ale duchovní "portrét" toho kterého světce, neboť umělecky ztvárňuje jeho vnitřní svět, jeho osobnost a způsob jeho života v Bohu. Další zvláštností je zobrazování postavy s mírně prodlouženými proporcemi. Tato protáhlost zdůrazňuje královskou důstojnost světce, jeho vítězství nad tělesností, jeho vyzdvižení a duchovní dokonalost. Světec je osvobozen od zákonů přírody a svět už nad ním nemá svou moc, zcela se oddal dobru a připodobnil se Bohu. Ikona není obraz, na který se díváme jako na umělecké dílo. Na ikonu je třeba se "dívat" s vírou. Ikona nemůže existovat bez věřícího a modlícího se člověka, který se obrací k Bohu. Člověk, který se modlí, musí spojit svůj pohled s pohledem světce a nic ho nesmí v jejich dialogu modlitby rušit.
Ikona "Svatý Jan Bosco, otec a učitel mládeže" zve k rozjímání nad zobrazeným životem a odkazem našeho zakladatele.
Co lze z Ikony vyčíst a co nám zvěstuje
Ikona zvěstuje, že život a dílo svatého Jana Boska je především "Dílem Božím". To vyjadřuje zlaté pozadí. Zlato představuje Boží světlo, Boží slávu, Boží velebnost, Boží všudypřítomnou jsoucnost. Z tohoto horizontu vyrůstá vnitřní život charismatického světce, na tomto horizontu se také odvíjí celé světcovo dílo. Přestože je ikona Ikonou Dona Boska - to znamená, že by měl mít světec na ikoně dominantní pozici - není na této ikoně dominantní on, ale Sveta Bogorodica neboli Svatá Bohorodička s Ježíšem v náručí. Ikona "Svatý Jan Bosco, otec a učitel mládeže" zvěstuje přesvědčení Dona Boska, že v jeho životě a díle není hlavním činitelem on, ale Panna Maria. Jelikož titul Pomocnice křesťanů není vlastní v církvích Východu, dovolila si autorka zobrazit Ježíše v náručí Matky Boží odlišným způsobem. Svou Matku neobjímá, ale má rozpjaté ruce tak, jak tomu je u západního pojetí Pomocnice křesťanů. Tento kompromis nebo lépe, toto vykročení mimo kánonem dané meze už nelze překračovat. Atributy, jež jsou ustálené v církvi Západu, jako barvy šatů, korunky na hlavách, žezlo a další, by už příliš přesahovaly vymezená pravidla ikonografie.
Ve skupině osob pod Svatou Bohorodičkou je postavou největší Svatý Jan Bosco se sedmi mladými lidmi a s Evangeliem v ruce. Číslo 7 je v Bibli symbolické, je číslem plnosti. Don Bosco naplno daruje svůj život mládeži v duchu Ježíšova evangelia. O něco menší je postava Svatého Dominika Savia a Blahoslavené Laury Vicuňi. Fotografickou podobu tváří na Ikoně nenajdeme, jak už bylo výše uvedeno. Avšak z vnějších znaků se dá poznat, o koho jde. Světec Jan Bosco a Dominik Savio se dotýkají mladých lidí, předávají jim, co sami přijali. Ve skupině mladých lidí dominuje kříž, jenž drží blahoslavená Laura. Kříž je svědectvím předané a přijaté víry. U kříže je uveden řecký nápis ve zkratce IC-XC a NÍ-KÉ, tj. Ježíš Kristus - Vítěz. Tímto symbolem je na Východně označován eucharistický chléb. Kříž s nápisem IC-XC a NÍ-KÉ neboli zobrazení Eucharistie je dalším základním odkazem v pedagogice Dona Boska. Pět mladých lidí reprezentuje pět světadílů. V těch předních je zastoupena Afrika, Evropa a Austrálie, v zadních Amerika a Asie. Těchto pět mladých lidí poukazuje na světovost díla Dona Boska. Záměrně nenápadně působí růže, neboť nesmějí "překrývat" vlastní zvěst ikony. Růže připomínají jednak salesiánskou misijní přítomnost v bulharském Údolí růží s městem Kazanlakem a proslulý Sen o růžové aleji.
Ještě jednou je třeba věnovat pozornost dominantě Ikony "Svatého Jana Boska, otce a učitele mládeže". Zobrazená Dvojice neboli Svatá Bohorodička s Ježíšem v náručí vystupuje ze "zlatého horizontu". Tento jev je zvlášť výrazný, když paprsky světelného zdroje dopadají na ikonu pod jistým úhlem. Září-li zlaté pozadí, jsou výrazné jen tváře Dvojice. Je-li zlaté pozadí bez lesku, pak výrazně září zobrazená celá Dvojice. Malíř ikon, kdykoli zobrazuje Ježíše Krista nebo Svatou Bohorodičku, "klade" příslušné barvy zásadně jen na zlacený povrch tzv. základu. Barvy posléze snímá tak, že jejich zobrazený portrét "vystupuje" ze zlatého pozadí. Tento postup práce je zároveň teologickou výpovědí. Když však zobrazuje světce, "klade" příslušné barvy na povrch základu bez zlata.
Nad zobrazenou Svatou Bohorodičkou je ve staroslověnštině název ikony "Svatý Jan Bosco, otec a učitel mládeže". Na všechny postavy pod Svatou Bohorodičkou dopadají v záři Božího světla paprsky Boží milosti. Svatý Jan Bosco, Dominik Savio a Laura je přijali natolik, že jsou zobrazeni se svatozáří kolem hlavy. Avšak na jejich hlavy - oproti ostatním zobrazeným mladým lidem - už paprsky nedopadávají. Svatozář je kruh, jenž symbolizuje Boha - nemá začátek, ani konec a je absolutní, tak jako je absolutní i Bůh. Světec díky svému bohulibému životu této dokonalosti dosáhl a připodobnil se Bohu. Paprsky, které proudí od Ježíše v objetí Matky Boží z nitra Božího života do prostoru lidského světa, jenž je vymezen úhlem jeho rozpjatých rukou, jsou nápadně výraznější než paprsky ostatní. To proto, že Bohem nabídnuté impulsy spásy neboli paprsky Boží milosti - a to milost za milostí - pronikají do lidského světa skrze Ježíše Krista, a jsou tudíž pro člověka také skrze Ježíše Krista vnímatelnější. Člověk pak má možnost paprsky přijmout nebo odmítnout nebo být vůči nim lhostejný.
Ježíš z náručí své Matky ukazuje pravou rukou na verš z Matoušova evangelia, jenž je uveden v bulharštině: "A kdo přijme jedno takové dítě kvůli mně, mne přijímá." Ježíš volá a touží, aby se jeho výzva uskutečňovala. Levou rukou pak ukazuje na světce Jana Boska jako na jednoho z bezpočtu jiných, který v konkrétní historické době výzvu přijal a svým životem naplňoval až do fáze svatosti. V tomto "silovém poli" rozpjatých Ježíšových rukou, jak to zobrazuje Ikona, se uskutečňuje nabídka spásy v duchu Dona Boska: Pravicí Ježíš stále zve k následování, levicí stále ukazuje na charismatického světce a na ty, které světec reprezentuje. A to jsou všichni ti, kteří jdou postupujícími dějinami až dodnes s ním. Kdo je v ustavičném živém dialogu s tím, co tato Ikona zvěstuje, jistě vždy najde novou inspiraci a sílu jít dál. Ergo:
"A kdo přijme jedno takové dítě kvůli mně, mne přijímá (Mt 18,5)."
Milí spolubratři, nelze než dodat:
"... kdo však přijímá mne, přijímá toho, který mě poslal (Jan 13,20b)."
A to je zároveň i mé letošní novoroční přání pro misie ad gentes na našem každodenním salesiánském areopagu.
Váš Benno, dpm
Kurzívou psaný text jsou citáty pravoslavné malířky ikon Cvetomiry Cvetkovové.

*** Úmrtí
Don Juan E. Vecchi, hlavní představený
Zemřel Don Juan E. Vecchi, hlavní představený
Dne 23. ledna, těsně před svátkem svatého Františka Saleského, našeho hlavního patrona, byl v 9.50 povolán Pánem Don Juan E. Vecchi, náš Hlavní představený a Otec v Donu Boskovi. Jeho nemoc byla dlouhá a bolestná. Po skoro 19 měsíců se podroboval důkladným léčebným kúrám, které však nemohly zastavit nemoc, třebaže prodloužily jeho život.
Během těchto dlouhých měsíců ho stále doprovázela láska Sester Svatých Srdcí Ježíše a Marie a služba salesiánů. Snažil jsem se vás informovat o průběhu nemoci prostřednictvím elektronické pošty a sdělení. Don Vecchi přijímal svůj stav s klidnou odevzdaností, přičemž všem, kdo mu byli blízko, byl-li právě ve stavu plného vědomí, vyjadřoval slova vděčnosti a povzbuzení.
Přicházelo ho navštívit a posílit mnoho osobností náboženského a veřejného života, spolubratři, sestry a lidé, kteří ho měli rádi a vážili si ho.
Jeho tělo bylo vystaveno v generálním domě. Poté bylo převezeno do chrámu Dona Boska v Římě, kde se konalo poslední rozloučení.
Pán ať ho přijme do své slávy a Maria Pomocnice, kterou Don Vecchi tolik miloval a jejíž přítomnost nás učil zakoušet, ať s mateřskou láskou ochraňuje naši Rodinu. Modleme se za něj.
Životopisná data
Juan Edmundo Vecchi Monti se narodil ve Viedmě (Argentina) 23. června 1931 jako sedmé a poslední dítě v rodině italských emigrantů, kteří se mezi lety 1898 a 1906 vystěhovali z italské oblasti Emilia Romagna do Argentiny v období, v němž emigrace do Argentiny byla snem mnoha Italů, hledajících práci a klid v cizině, v situaci chudoby ve vlasti. Otec Albino Vecchi, profesor v Borettu (Reggio Emilia) a matka Maria Monti z Montescuda (Forlí) se poznali v Argentině, kde uzavřeli manželství.
Juan Vecchi byl synovcem Artemida Zattiho, salesiánského koadjutora, který bude brzy blahořečen.
Juan poznal salesiány ve Viedmě a rozhodl se pro salesiánské povolání. Poté co složil první sliby ve Fortín Mercedes 29. ledna 1947, studoval teologii na turínské Crocettě, kde byl vysvěcen na kněze 1. července 1958. Téhož roku završil studium licencí z teologie v Turíně.
Po návratu do Argentiny se stal ředitelem ve Viedmě (1965-1972).
Rokem 1972 začíná jeho dlouhá služba v hlavní radě (zhruba třicet let). Od roku 1972 do roku 1978 byl oblastním rádcem pro Latinskou Ameriku - Atlantik, od roku 1978 do roku 1990 byl rádcem pro pastoraci mládeže, od roku 1990 do roku 1996 byl zástupcem hlavního představeného. Poté byl od 20. března 1996 osmým nástupcem Dona Boska.
Pamatujeme na něj jako na propagátora nových přístupů k pastoraci mládeže, ale také jako člověka s velkým smyslem pro řízení, schopného přijímat a naslouchat, otevřeného upřímné výměně názorů, vyslechnutí rad a požadavků druhých. Měl silný smysl pro otcovství a pro věrnost původnímu charizmatu zakladatele a byl kompetentním vůdcem a animátorem při práci ve skupinách, citlivý a pozorný ke znamením času.
Od 24. generální kapituly, tedy kapituly o laicích, kladl důraz na práci s laiky a zasloužil se o navázání vztahu důvěry a sdílení s tisíci laiků, kteří se různými způsoby podílejí na poslání Dona Boska ve službě mládeži. Pozoruhodná byla také jeho postkoncilní vnímavost. V návaznosti na svého předchůdce Dona Egidia Vigana věřil ve "společenství Církve" a v "poslání Církve" ve službě chudým, v kongregaci inkarnovanou a naroubovanou na všechny kultury, směřující k chudým a nejopuštěnějším na všech kontinentech. Na rozdíl od Dona Vigana, Don Vecchi byl charakteristický spíše svým důrazem na antropologii a výchovu než na teologii a spiritualitu, což neznamená, že by jim nevěnoval pozornost (viz mnohé listy a publikace o teologii a spiritualitě, které napsal). Kdo ho znal, může dosvědčit velkou spirituální energii, která ho poháněla a díky níž byl vždycky nadšeným a optimistickým člověkem.
V osobnosti Dona Vecchiho se odrážela pevná jednota mezi uvědomělou, neskrývanou spiritualitou a pastorační aktivitou mezi mladými, jednota konkrétní a salesiánská, svědčící o tom, že salesiáni mohou pouze jako mystikové, tedy naplněni Tím, kdo je dárcem ducha a identity, předávat Krista mladým lidem.
K sousloví "spiritualita a pastorace" Don Vecchi vždycky přidával svědectví salesiánského řeholního a komunitního života. Věrohodné, duchovní a pastoračně zaměřené komunity jsou plodným vyjádřením Boží lásky k mládeži, jejímiž "znameními a nositeli" by salesiáni chtěli být. Don Vecchi tomu vždycky věřil, takže jím svolaná 25. kapitula spojila ve svém tématu tři oblasti: svědectví spirituality, komunitní život a práci mezi mládeží.
Osmý nástupce Dona Boska byl také mužem komunikace. Měl velkou důvěru v tuto pastorační oblast a stále znovu se jí zabýval. V programu jeho působení jako hlavní představený byl komunikační rozměr podstatně přítomný a vždy znovu konkretizovaný, krom jiného v obnovení a v důrazu na komunikační kvalitu 52 různých jazykových mutací Salesiánského Bollettina.
Don Vecchi byl bez pochyb mužem práce, víry, věrným odrazem charizmatického přístupu ke Kristu, který skrze Ducha Svatého působil na Dona Boska. Mužem naslouchání, pozorný k moderní kultuře, věřil v možnost setkání víry a kultury, světa a náboženství. Měl velikou schopnost chápat jádro problémů, měl ale také respekt k názorům druhých. Byl animátorem s jasnými myšlenkami, otevřený, sdílný, schopný s optimistem předkládat nové vize a podněcovat k uskutečňování daných projektů.

P. Josef Zerzán
Zemřel P. Josef Zerzán
V pátek 4. 1. ve 20.45 zemřel nejstarší salesián naší provincie P. Josef Zerzán v Přepychách u Opočna ve věku 94 let. Narodil se 30. května 1907 v Lubné, okrese Svitavy. Vyučil se tesařskému řemeslu, vstoupil k salesiánům, v roce 1934 složil ve Svatém Beňadiku první sliby, v roce 1942 přijal v Olomouci kněžské svěcení. Během svého života využíval své tesařské umění, byl katechetou, zpovědníkem, ekonomem a školním rádcem. V roce 1950 se dostal spolu s ostatními řeholníky do internace, byl přidělen na stavby přehrad a dva roky byl komunisty vězněn. Později působil v duchovní správě v Hartvíko-vicích, v Ochozu u Brna a potom v domovech Sester sv. Vincence v Černé Hoře, ve Sloupu a nakonec od roku 1986 v Přepy-chách, kde také po dlouholetém celoživotním vyčerpání zemřel na první pátek. Se zesnulým jsme se rozloučili ve čtvrtek 10. ledna 2002 při pohřební mši svaté v 10.00 hodin v místním kostele v Přepychách. Po mši svaté bude pohřben na místním hřbitově.


Zemřel P. František Mikulík
Na první pátek po svátku sv. Jana Boska, v den připomínky všech zemřelých salesiánů, 1. 2. 2002 ve 13 hodin povolal Pán života a smrti k sobě našeho spolubratra P. Františka Stanislava Mikulíka ve věku 88 let. Narodil se 19. 10. 1913 ve Stříteži nad Ludinou. Noviciát v salesiánském společenství prožil v letech 1934-35 ve Svätom Beňadiku, kde 31. 7. 1935 složil první řeholní sliby. Přesně po šesti letech složil věčné sliby. Kněžské svěcení přijal 29. 7. 1945 v Brně a nastoupil ve farnosti Praha-Vinoř a Kbely. V padesátých letech byl internován a zbaven státního souhlasu k výkonu kněžské služby až do r. 1967. Pak působil v těchto farnostech: Dvorce-Břidličná, Velké Albrechtice a nakonec 12 let ve Studénce-Butovicích. Od listopadu 1989 až do své smrti žil v klášteře sester boromejek v Městě Albrechticích.
Radostná ochota a věrnost v oddané kněžské službě zdobila jeho duši po celý život. Vykonal mnoho dobrého pro svěřené věřící, zejména pro děti a mládež. Jeho velkou životní láskou byla hudba. Všude, kde působil, přiváděl farníky ke svému Pánu hudbou a pravou salesiánskou radostí. I ve stáří a nemoci se projevovala jeho velká dobrota a láska.
S naším spolubratrem jsme se rozloučili při mši sv. v kapli sv. Rodiny v Městě Albrechticích v pátek 8. 2. 2002 v 10 hodin. Pohřební mše sv. byla téhož dne ve 14 hodin v kostele sv. Josefa - Don Bosko, Ostrava 1, Vítkovická ulice. Po ní jsme doprovodili zesnulého na hřbitov ve Slezské Ostravě.
Prosíme o vzpomínku na otce Františka v oběti mše sv. i v modlitbách. P. František byl třetím nejstarším salesiánem v naší provincii. Jeho úmrtím klesl počet salesiánů pražské provincie na 187.


Ze zahraničí
*** Napsal nám P. Med z Indie
Naši krajinu musíme rozlišit na dvě části: na střední rovinu (hindu s menšinou křesťanů z hor) a hory (ponejvíce křesťané - baptisté a katolíci). Na horách jde život jako dříve, i když kmeny Naga sní o samostatnosti a chtějí, aby se Imphal připojil k Nagalandu (středisko Nagů). Manipurové ve středu se proti tomu brání, protože by nastala nemožná situace. A přitom kmeny Naga, které žijí v Imphalu, mají zde své rodiny, zaměstnání a pozici a na horách by se octli v džungli.
Zatím procházíme chmurným politickým počasím a nevidíme, kam jdeme. Museli jsme nechat naše školy pod dozorem učitelů. Kněží se museli odstěhovat - až na malé výjimky, jako jsem právě teď já. Nevíme, co nám přinesou příští volby.
Ale šíření víry pokračuje. Mimo obvyklou práci jsou to nyní čtyři vesnice (hindu), kde pracujeme. Pomáháme jim ve dvou vesnicích budovat kapličky a snad malou školu. Vypomáhám též více než 400 dětí v různých školách. U naší nové univerzitní koleje jsou dva internáty napůl dokončeny a náš kostel, který byl pobořen, bude brzy opraven.
Díky za vše, co jste udělali, a prosím ještě o pomoc. Modlím se za vás.
Váš v Srdci Páně
J. Med

*** Korea (zkráceno)
Začínám psát na letišti v Londýně, na cestě do Říma přes Dublin, kde jsou momentálně na kurzu angličtiny 2 naši salesiánští kněží, jeden jde jako misionář do Mongolska, druhý se potřebuje naučit pro komunikování angličtinu.
1. Letní škola víry s našimi novici
Společně se 7 našimi novici a 5 FMA, které přicházejí každé léto do našeho noviciátu na 1 měsíc, abychom se naučili pracovat společně. Škola víry, to je každé 3 dny asi 200-300 kluků a děvčat z celé Koreje, společně se svými katechisty, někdy přijede také kněz nebo farní sestřička na povzbuzení. (Tématem byla "svoboda" - aby si mladí uvědoměle prožívali nezávislost na hříchu, špatných závislostech, zvycích, které si neuvědomují. Největším zážitkem bylo "zkusit vlastní smrt" - na dvou místech se připravilo po 3 rakvích ze dřeva, před nimi to bylo připravené jako při normálním korejském pohřbu. Místo fotografie mrtvého tam bylo postaveno zrcadlo, ve kterém se každý mohl zhlédnout jako nebožtík. Každý vlezl za zvuku chorálu dovnitř, naši novici to zavřeli, poklepali na to kladívkem, jako ve skutečnosti. Kdo chtěl, tak mohl ke zpovědi - a ta byla dobře připravena? - to se musí uznat - a ti ostatní za nočního ticha psali své zážitky z vlastního pohřbu. Skrze vlastní smrt se dala zakoušet největší svoboda života. A tak všichni pokročili na cestě do svobody. Ze zpovědi katolických studentů, kteří byli ze všech koutů země, jsem byl přímo u běhu věci v katolickém srdci. 15-tileté holky mají problémy s potratem, fůra školáků neví, co s biřmováním, do kostela chodí díky kamarádovi, ale osobní modlitba je daleko. Bylo vidět veliké oběti jejich katechetů, ale také zároveň, jak je těžké dnes rozumět mladým a vést je jako katecheti... Ptají se nás salesiánů, jak na to? A když jim pomáháme se základy preventivního systému výchovy, je to pro ně úplně nové. Být na úrovni "srdce" nebo úrovni "očí" mladých, není v korejské kultuře lehké.)

2. Největším zážitkem minulých měsíců byla zkušenost s uprchlíky ze severní Koreje.
Je to úplná novinka. A snad také start misiji na severu Koreje. Jak to začalo? Od konce korejské války (1953) se podařilo utéci na Jih asi 1600 lidí, z toho asi 500 za posledních 8 měsíců roku 2001. To je něco úplně nového, co se nedá vysvětlit rychle. A začíná to měnit tvar společnosti, už to nejsou malé skupinky, ale stává se z toho problém budoucnosti, a už můžeme zakoušet, jak to bude vypadat po sjednocení země. A jen tak na okraj, teď snad už všichni Korejci jsou proti rychlému sjednocení země, protože se už ví o zkušenosti Německa, a ty rozdíly kulturní, politické, ideologické, a hlavně, jak funguje společenský život, jsou ohromné... A dá se snadno spočítat, že by z toho byl velký chaos.

3. Salesiánští spolupracovníci v Koreji
Nyní něco o našich salesiánských spolupracovnících, kteří žijí se srdcem Dona Boska s pomocí salesiánů na různých místech společnosti. U nás v Koreji se nyní připravují na konferenci východní Ásie-Austrálie (10 zemí, zástupci asi 2000 spolupracovníků, kterých se na prvních 3 setkáních setkalo asi 200 pokaždé), ohlášené na rok 2004. Ještě schází hodně času, ale po stránce ekonomické se už začali organizovat: shromažďují asi 150 tisíc US $, které jsou zapotřebí. A tak se ve všech 35 místních společenstvích začalo se spořením a hledáním cest pro tento účel.
Pokud vím, v Čechách a na Moravě je přes 500 salesiánských spolupracovníků; v Koreji máme 230 aspirantů a 200 s příslibem, tedy už hotových. To je svědectví velkého rozvoje tohoto povolání; dáváme teď hodně do formace - příprava a překlady materiálů - ale především se dávají dohromady všichni nadšenci pro toto povolání, kteří jsou roztroušeni po celé republice.
Jednou za rok je valná hromada na 1 den (v Koreji ty víkendy jsou krátké). V roce 2001 to bylo 19. srpna v Daejon; sešlo se na 70 zástupců ze všech center, tentokrát bylo téma "Apoštolát mládeže" - zvláště ten ne individuální, ve skupinách. A tak to bylo velice přínosné, protože jsme se sdíleli o zkušenosti apoštolátu v polepšovnách, v malých rodinných domcích SDB a FMA pro mládež z rozvrácených rodin, pěkný příklad našich spolupracovníků - učitelů, kteří věnují svůj volný čas (ve škole s 1600 kluky) těm "nejchudším" 20 klukům (rozvrácené rodiny, žijí vlastně sami), a spolu s nimi na pozemku školy (veliká rozloha) obdělávají malou zahrádku...), někteří ve skupinách se dávají do služeb "telefonní služby pro mládež" atd...

4. Církevní novinky v Koreji
Ze života církve snad největší novinka jsou diecézní synody na 5 místech pro obnovu života víry, hledaní nové pastorace a lepší společenství církve.
Václav Klement
*** Argentína - otevření nemocnice
Označením "Oblastní nemocnice P. Pedra Tardiva" v patagonském městě Caleta Olivia vzdali poctu salesiánovi Donu Pedru Tardivovi, který právě dosáhl úctyhodného věku 90 let. Učinil tak starosta města za účasti 1.200 osob. Řekl, že Don Tardivo představuje pokoru a prostotu, s jakou se daroval všem nemocným. Je vzorem pro mnoho lidí, kteří se ve městě každodenně dávají pravou láskou nemocným. Don Tardivo se narodil v Piemontu. Roku 1935 opustil Itálii jako misionář pro Argentínu. Od roku 1977 žil v Caletě Olivii - nejdříve jako kooperátor faráře. Zabýval se šířením dobrého tisku. Nová nemocnice má 26 pokojů, 15 ošetřoven, 3 operační sály a je vybavena moderními medicínskými přístroji.

*** Vysokoškolské bakalářské studium
Dohoda Jaboku s Univerzitou Karlovou - Evangelickou teologickou fakultou o spolupráci umožňuje studentům Jaboku od 3. ročníku doplňující se paralelní studium na Jaboku a fakultě. Po 7 semestrech získají absolutorium na Jaboku a na závěr 8. semestru vysokoškolský bakalářský diplom na fakultě. Tím doba studia dosáhne 4 roky.
Přijímací řízení
Předpokladem k přijetí je maturitou ukončené středoškolské vzdělání. Přihlášky na vlastním formuláři školy se podávají do 15. dubna. Formulář předáme osobně nebo zašleme poštou nebo si jej zájemci vytisknou z internetové stránky Jaboku. Na ní také získají další informace o Jaboku. Příslušnost k některé církvi není podmínkou přijetí, uchazeč však musí souhlasit s křesťanským zaměřením školy a s vyučovanými předměty.
Poplatek za přijímací řízení činí 300,- Kč, školné za 1 semestr 1000,- Kč.
Den otevřených dveří se koná 28. února od 10.00 a od 14.00 hodin.


Vybrali jsme z tisku:

Zpět nahoru na obsah.

Název:

Zdroj:  Datum vydání:
Autor: Strana: Rubrika:


PŘÍLOHY

Zpět nahoru na obsah.

PŘÍLOHA č. 1: Proč ženy pláčí - 26. 1. 2002

Malý chlapec se zeptal mámy: "Proč pláčeš???"
"Protože jsem žena," odpověděla mu.
"Nerozumím," řekl.
Jeho máma ho jen objala a řekla: "A nikdy ani neporozumíš."
Potom se chlapec zeptal svého otce: "Proč se mi zdá, že máma pláče bez důvodů??"
"Všechny ženy pláčí bez důvodu," bylo všechno, co mohl otec odpovědět.
Malý chlapec vyrostl a stal se mužem, ale stále nerozuměl, proč ženy pláčí. Nakonec zavolal Boha, a když se dovolal, zeptal se: "Bože, proč se ženy rozpláčí tak lehce??"
Bůh odpověděl: "Když jsem stvořil ženu, musela být výjimečná. Stvořil jsem její hruď dost silnou na to, aby unesla váhu světa, ale natolik jemnou, aby poskytovala pohodlí. Dal jsem jí vnitřní sílu, aby vydržela porod dítěte a odmítnutí, kterých tolik jednou okusí od svých dětí.
Dal jsem jí tvrdost, která jí pomůže stále pokračovat, když se všichni ostatní vzdávají a starat se o svoji rodinu navzdory chorobám a únavě bez stěžování si. Dal jsem jí cit milovat svoje děti za všech okolností, dokonce i tehdy, když ji její dítě velmi hluboko ranilo.
Dal jsem jí sílu přijmout svého manžela navzdory jeho chybám a zformoval jsem ji z jeho žebra, aby chránila jeho srdce. Dal jsem jí moudrost, aby věděla, že dobrý manžel nikdy neraní svoji ženu, ale někdy zkouší její sílu a její rozhodnost stát vedle něho bez výhrad.
A nakonec jsem jí dal slzu, kterou vyroní, která je výlučně její, aby ji použila, kdykoliv je zapotřebí.
Vidíš. Krása ženy není v šatech, které nosí, v postavě, kterou má, ani ve způsobu, jakým si češe vlasy. Krása ženy musí být vidět v jejich očích, protože ty jsou branou k jejímu srdci, místu, kde sídlí láska."

PŘÍLOHA č. 2: Nezávazné přemítání manžela o manželce

Pepa Hes

PŘÍLOHA č. 3: Některé rozdíly, které se vyskytnou, když čekáte první, druhé a třetí dítě:

Vaše těhotenské šaty:
1.dítě: Nosíte těhotenské šaty, hned jak doktor potvrdí vaše těhotenství.
2.dítě: Nosíte běžné šaty jak jen dlouho to jde.
3.dítě: Těhotenský šaty jsou vaše běžné šaty.
Jméno vašeho dítěte:
1.dítě: Jste zahloubána v knihách o volbě jména pro dítě, zkoušíte vyslovovat a psát kombinace vašich oblíbených jmen.
2.dítě: Dáte dítěti jméno po své pratetě.
3.dítě: Otevřete knihu se jmény, zavřete oči a pak si přečtete kde se váš prst zastavil.
Příprava na porod:
1.dítě: Procvičujete si pravidelné dýchání.
2.dítě: Pravidelné dýchání si neprocvičujete, protože to umíte zminula.
3.dítě: V osmém měsíci si řeknete o injekci na bezbolestný porod.
Výbavička:
1.dítě: Vyberete novorozenecké oblečení, rozdělíte je podle barev a pečlivě je složíte do dětského prádelníčku.
2.dítě: Zkontrolujete, zda je oblečení čisté a to s velkými skvrnami vyřadíte.
3.dítě: I chlapcům se můžou oblékat růžové věci, ne?
Chůva:
1.dítě: Poprvé, když necháte dítě s chůvou, voláte pětkrát domů.
2.dítě: Než opustíte dům, necháte doma telefonní číslo, kde budete k zastižení.
3.dítě: Nařídíte chůvě, že vám má zavolat, pouze když uvidí krev.
Doma:
1.dítě: Část každého dne strávíte zíráním na dítě.
2.dítě: Část každého dne strávíte pozorováním, zda starší dítě nemačká, nestrká nebo nebouchá to mladší.
3.dítě: Část každého dne strávíte skrýváním se před dětmi.
P.S.: Dorazí příště také pojednání týkající se mužů či otců?



KALENDÁŘ:

22. 2. 2002Zahájení generální kapituly SDB
5. 4. 2002 Jednání provinciální rady Ostrava (Havířov)
6. 4. 2002Spolupracovnické sliby Havířov
25. 5. 2002Provinciální pouť salesiánské rodiny a spolupracovnické sliby Brno - Žabovřesky
7. 6. 2002Jednání provinciální rady Praha - Kobylisy
8. 6. 2002Provinciální konference ACS Praha - Kobylisy
28. 9. 2002Jednání provinciální rady - Plzeň
22.-4.11. 2002Seminář o formaci: Brno - Žabovřesky
6.-8.12. 2002Seminář o formaci: Praha - Kobylisy
29. 11. 2002Jednání provinciální rady
30. 11. 2002Setkání provinciální rady s místními radami a volby do nové provinciální rady


Zpravodaj Sdružení salesiánských spolupracovníků, Mezi lysinami 5, 147 00  Praha 4,
tel. a fax 2/4022282, e-mail: dvorak@agkm.cz, Internet: http//www.acsczech.cz
Určeno pro informaci členů ACS
Vydává: provinciální rada ACS
Změny adres: Pavla a Jan Macounovi, V domově 57, 130 00 Praha 3,
tel. 02/66314255, e-mail: macoun@chmi.cz
Příspěvky (s jasně označeným určením) zasílejte: Pavla a Jan Macounovi,
V domově 57, 130 00  Praha 3, tel. 02/66314255, e-mail: macoun@chmi.cz.
Počítačová sazba: Michal a Pavel Syroví, Modrá 1977, 155 00  Praha 5 - Lužiny,
0732/236520, tel.domů 02/6510486, e-mail: syrovy@seznam.cz
Expedice do vašich rukou: Společenství Praha - sever II pod vedením
Heleny MRÁZKOVÉ, Lobečská 6, 182 00 Praha 8 - Ďáblice,
tel. 02/ 839 111 06, e-mail: zmrazek@volny.cz

Uzávěrka dalšího čísla je 5. 4. 2002