Články podle data
<<
Duben
>>
|
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
| | | | |
|
Myšlenky hlavního představeného - Don Bosco vychovatel
Vydáno dne 07. 01. 2013 (2498 přečtení)
Untitled
____________
|
POZNAT
DONA BOSKA
Pascual Chávez Villanueva
Don Bosco vychovatel
Učme
se ze veho, co nás potkává
|
|
Untitled
DON BOSCO VYPRÁVÍ «Když mluvím o sobě a vyprávím
svůj příběh, musím začít od prvních let mého života.
Od krásných a těžkých let, od let, ve kterých jsem
se učil být chlapcem a stát se mužem.
Mohu ti to říci jednoduše: ten Don Bosco, kterého možná
už docela znáš, ten Don Bosco, který se jednou stane
knězem, vychovatelem a přítelem mladých, se mnoho naučil
právě z událostí, které se mu přihodily v těchto
prvních letech.
Představím ti hodnoty, které jsem dýchal, které jsem
přijal do svého života a které jsem pak předával
jako dědictví svým salesiánům.
Časem se tyto hodnoty stanou základem mojí pedagogiky.
|
|
|
PŘÍTOMNOST
MATKY Mojí matce
Markétě bylo sotva 29 let, když můj otec zemřel na
strašlivý zápal plic. Energická a statečná žena si
nezoufala; vyhrnula si rukávy a začala pracovat dvojnásob.
S něhou a rozhodností zastávala roli otce i matky. Po
mnoha letech, když už jsem byl knězem, jsem mohl s
jistotou prohlásit jako plod své zkušenosti: „Prvním
štěstím dítěte je vědomí, že je milováno.“
Proto jsem byl pro své chlapce opravdovým tatínkem, s
konkrétními činy jasné, radostné a nakažlivé
lásky. Miloval jsem svoje chlapce a dával jsem jim
konkrétní důkazy této náklonnosti tím, že jsem se
plně věnoval jejich záležitostem. Této silné a
chlapské lásce jsem se nenaučil z knížek; zdědil
jsem ji po své matce a jsem jí za to vděčný.
|
|
|
|
PRÁCE Moje matka nám byla prvním příkladem.
Vždycky jsem naléhal: „Kdo si nezvykne pracovat v
raném věku, ten bude povalečem až do svého stáří“.
Během našich rodinných zamyšlení, která jsem míval
po večeři a po večerní modlitbě (ta slavná „slůvka“)
jsem často říkával, že „nebe není pro lenochy.“
|
|
|
|
SMYSL PRO
BOHA Moje maminka
shrnula celý katechismus do jediné věty, kterou
opakovala při každé příležitosti: „Bůh tě vidí!“
To já ne: ze školy takové katechetky, kterou byla moje
matka, jsem vyrostl pod dohledem Boha. Ne Boha-policajta,
studeného a neoblomného, který by mě 'nachytal' při
činu; ale dobrého a prozřetelného Boha, jehož přítomnost
jsem viděl ve střídání ročních období, kterého
jsem se naučil poznávat a děkovat mu v období žní i
po sklizni, velkého Boha, kterého jsem večer obdivoval
při pohledu na hvězdy.
|
|
|
|
“PŘEMÝŠLEJME!” Tak to často v
piemontském nářečí říkávali naši starci; a kolik
moudrosti jsem objevil v tomto slově! Používalo se k
dialogu, k vysvětlování, ke společnému rozhodování,
aniž by člověk vnucoval svůj vlastní názor. Později
ze slova „rozumnost“ učiním jeden ze základních
pilířů mé výchovné metody. Slovo „rozumnost“ je
pro mě synonymem pro dialog, otevřenost, důvěru,
pochopení; promění se v postoj hledání, protože
mezi vychovatelem a vychovávaným nemůže být rivalita,
ale jedině přátelství a vzájemná úcta. Pro mě
nebude mladý člověk nikdy pasivním subjektem, jednoduše
vykonavatelem příkazů. Ve svém vztahu s mladými
nebudu nikdy předstírat, že je poslouchám, budu je
poslouchat doopravdy, budu s nimi probírat jejich
názory, jejich pohledy na svět.
|
|
|
|
CHUŤ
PRACOVAT SPOLEČNĚ Mnoho
let jsem byl absolutním protagonistou svých zkušeností,
už jako provazochodec v Becchi během těch nádherných
nedělních odpolední; moje oblíbenost mezi mými spolužáky
ve škole v Chieri byla tak velká, že jsem v jednom svém
životopise mohl napsat, že „jsem byl uznáván svými
vrstevníky jako kapitán malého vojska“. Ale později
jsem pochopil, že protagonisty jsou všichni. A tak
vznikla Veselá Společnost, sympatická skupinka studentů,
ve které byli všichni zapojeni stejnou měrou. Pravidla
se skládala ze tří kratičkých odstavců: být stále
veselí, plnit dobře své povinnosti a vyhýbat se všemu,
co není hodno správného křesťana. Později vzniknou
další skupiny mládeže, úplné dílny apoštolátu a
svatosti, ke kterým se každý může připojit. Říkal
jsem o nich, že jsou to „záležitosti mladých“,
abych tím podpořil jejich iniciativu a dal prostor
jejich přirozené kreativitě.
|
|
|
|
CHUŤ BÝT
SPOLU Chtěl jsem
vidět své vychovatele, ať už mladé nebo staré,
stále uprostřed mládeže, jako „milující otce“.
Ne proto, že by jim nedůvěřovali, ale proto, aby kráčeli
s nimi, aby s nimi budovali a účastnili se jejich
života. S vnitřní radostí pak prohlásím: „S vámi
je mi dobře. Můj život spočívá v tom, že jsem s vámi.“»
|
|
Myšlenky ke stažení v PDF zde »»
nebo
v sekci " Ke stažení " zde »»
Celý článek |
Autor: redakce |
Počet komentářů: 9 |
Přidat komentář |
| Zdroj: přeložila Anežka Hesová
|
SDÍLÍME SE
Formační plán pro rok 2024 nás vybízí ke vzájemnému sdílení.
Všechny podněty, nápady, náměty, které nám od vás přijdou, najdete v rubrice:
Sdílíme se.
MODLITBY ZE ZPRAVODAJE
ZPRAVODAJ
|